Industry Wire

Geplaatst door Zitecraft

Zitecraft: een revolutionaire manier van websites maken

Met Zitecraft kunnen lokale ondernemers van hun Facebook pagina een website maken die automatisch up-to-date wordt gehouden met Facebook foto’s, evenementen en reviews. Naast Facebook content worden ook reviews van Tripadvisor & Yelp, Tweets en Foursquare tips getoond. Dankzij deze verse social media content en doordat de “zites” zijn geoptimaliseerd voor lokale zoekopdrachten gooien ze hoge ogen op Google. Het motto van Zitecraft: “Life is too nice to post things twice!”

Content voor 80 à 90 procent hetzelfde

Het viel Barend Jungerius, de oprichter van Zitecraft, op dat de content op horeca websites voor 80 à 90 procent hetzelfde is: contact gegevens, foto’s, menukaarten en een agenda voor speciale acties & activiteiten. Daarnaast zag hij dat de websites niet of nauwelijks up-to-date waren: “Er waren op de website bijvoorbeeld 16 foto’s te vinden, terwijl er op de Facebook pagina 516 stonden.” Blijkbaar kost het ondernemers nog steeds te veel tijd om hun website via een Content Management Systeem (CMS) bij te werken, of het kost geld omdat ze er een webmaster voor moeten inhuren. Dit geld geven ze liever aan andere aspecten van hun zaak uit.

Application Programming Interfaces

Met de opkomst van API’s (Application Programming Interfaces) kwam hij op het idee om het maken van websites voor horecaondernemingen en andere lokale bedrijven te gaan automatiseren. “Ik had alle bouwstenen tot mijn beschikking in de databases van Facebook, Yelp, Foursquare en Twitter. Met toegang tot deze content en mijn kennis op gebied van SEO voor lokale bedrijven ben ik gaan bouwen.”

Ondernemers willen niet CMS-en

De eerste tien klanten zijn inmiddels online en hier zitten naast horecazaken ook bedrijven uit de beauty branche bij. Uiteraard blijft Zitecraft zich ontwikkelen, zo worden nu ook reviews getoond van TripAdvisor, een platform dat steeds belangrijker wordt voor zowel toeristen als locals. Daarnaast is het mogelijk om aanbiedingen& mededelingen op het ‘krijtbord’ van de zite te plaatsen. Dit doet de klant niet door in het Zitecraft CMS in loggen maar via Facebook: wanneer een bericht wordt geplaatst met daarin de hashtag #zitecraft komt de tekst automatisch op de website te staan. Gemak dient de ondernemer! Met hetzelfde hashtag trucje kan ook bepaald worden welke fotoalbums moeten worden doorgezet naar de website. “Het streven is dat klanten zo min mogelijk het mini CMS van Zitecraft hoeven te gebruiken. Door actief te zijn op Facebook blijft hun website up-to-date en snijdt het mes dus aan twee kanten.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht