-

Adidas geeft windowshopping nieuwe dimensie

Via de interactieve winkelruit van Adidas kunnen voorbijgangers 24/7 online shoppen met hun smartphone zonder app of QR-code. Een nieuwe techniek waar het Finse reclamebureau TBWA anderhalf jaar aan heeft gewerkt.

Strategie
> Statische winkelruit tot leven brengen
> Online shoppen zonder app of QR-code

Zes weken lang was de metershoge en -brede winkelruit van de Adidas NEO-winkel in het Duitse Neurenberg interactief. Voorbijgangers zagen een virtueel model en een rek met kleding dat ze met aanraking van het raam konden laten bewegen.
Kopen kon natuurlijk ook: door kledingstukken naar de shoppingbag (het ‘winkelmandje’) aan de zijkant te slepen en die vervolgens via een url met een viercijferige pin, dus zonder app of QR-code, te koppelen aan je smartphone.

Op dat moment verschijnen de geselecteerde items op de display en wordt je mobiel het winkelmandje. Een nieuwe techniek waar het Finse reclamebureau TBWA/Helsinki patent op heeft aangevraagd. “Eigenlijk voeg je de webshop en de fysieke winkel samen tot één ding, de ‘windowshop’”, stelt creative director Martin Mohr. “Met het goede van de webshop, namelijk dat je er 24/7 kunt kopen, en de voordelen van de bakstenenwinkel – dat je de artikelen op ware grootte kunt beleven.” Hij ziet de techniek als een manier voor merken om statische etalages te verlevendigen. Adidas greep de pilot aan als een logisch vervolg op de eerdere ‘Social Media Mirror’ die ze in haar flagstores had.

Doelstellingen
> Artikelen meenemen op je smartphone
> Kijken of techniek werkt

Het idee was mensen te inspireren door ze via het touchscreen te laten spelen met de producten. “Maar je wilt natuurlijk ook dat ze iets meenemen op hun telefoon’, zegt reclamecreatief Mohr. De koppeling van de winkelmand naar de smartphone moest om die reden heel makkelijk en snel gemaakt kunnen worden. “Je hebt minder dan twintig seconden om de verraste voorbijganger te pakken en vast te houden. Het downloaden van een app of scannen van een QR-code duurt dan te lang.” Dat is dus opgelost met een eenmalige pincode, een systeem dat volgens Mohr op tachtig tot negentig procent van de huidige smartphones werkt. “Op het moment dat je de pin in hebt getikt, heb je de items op je telefoon staan. Zodat je op een later moment, bijvoorbeeld in de kroeg, nog even terug kunt zien wat je hebt meegenomen.” Ook kunnen mensen de items via sociale media delen met anderen. “De meeste jongeren hebben geen eigen creditcard. Op deze manier kunnen ze het aan hun ouders laten zien.”

Adidas-windowshopping

Knelpunten
> Gebrek aan geld en mentaliteit

De advertentieindustrie is volgens de creative director nog niet klaar voor innovaties. “Iedereen heeft het er wel over dat we niet alleen reclame moeten maken en ook andere services, zoals deze techniek, moeten aanbieden, maar zowel de klant als het bureau zijn er niet toe uitgerust.” Je moet investeren om te kunnen innoveren, aldus Mohr. “Wij zijn anderhalf jaar bezig geweest met dit verhaal. Dat kost een bedrag met vijf nullen. Een les voor ons als bureau is dat je ervoor moet zorgen dat er geld beschikbaar is voor business development.”

Resultaten
> Mensen stappen de winkel binnen

“De online conversie was hoger dan we van tevoren hadden ingeschat.” Grappig vond Mohr dat het voor veel traffic naar de bakstenen winkel heeft gezorgd. “Terwijl je zou denken dat het tot meer verkeer naar de website zou leiden.” Adidas heeft niets gemeten en kan dus geen harde cijfers geven, maar denkt dat naar schatting negentig procent van de voorbijgangers is blijven staan om naar het raam te kijken. Ongeveer een kwart van die mensen die met het model hebben ‘gespeeld’, zou daarna de winkel hebben bezocht.

Financiën
Het kostenplaatje voor dit ‘plug and play-product’ – zoals Martin Mohr van TBWA/Helsinki hun Windowshopping-techniek noemt – bestaat uit twee bedragen: een eenmalig bedrag voor de hardware (van ongeveer 25.000 euro) en een license-fee per winkel voor de software. “Als je dat eerste bedrag vergelijkt met tarieven voor traditionele media, moet je bedenken dat je hetzelfde betaalt voor een paginagrote advertentie in een dag- of weekblad.”

Een merk moet een redelijk groot bereik hebben om dit rendabel te kunnen uitrollen, erkent hij. Naast Adidas praat TBWA met een twee andere merken. “We zijn aan het pitchen in de automotive-industrie.”

Mohr verwacht veel van de Windowshopping-techniek. “Denk aan het projecteren van kleding of producten op jezelf. Er zijn al spiegels die leeftijd en geslacht kunnen herkennen.” Het moet in ieder geval ‘speels’ zijn. “Mensen willen niet lezen. Het moet fun zijn. Gamification heeft de toekomst.”

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het Maartnummer van Emerce Magazine (#120)

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten

Een mooi voorbeeld van online integratie in een offline kanaal

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond