-

DEO is de nieuwe SEO

Websites bevatten bedrijfskritische informatie die zelden wordt geoptimaliseerd. Data Engine Optimisation (DEO) zou echter net zo ingeburgerd moeten zijn als SEO.

Voor Search Engine Optimisation (SEO) legt menig marketeer en website-eigenaar binnen zijn website steevast mooi geplaveide wegen aan om de Googlebot zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Met behulp van een duidelijke routekaart – inclusief een sitemap.xml, bewegwijzering via links en contentmatrixborden – moet worden voorkomen dat de bot verdwaalt of verkeerde conclusies trekt en de bedrijfswebsite een verkeerde ranking binnen de zoekresultaten krijgt.

Datarobot
In de slipstream van SEO heeft in de afgelopen jaren een geheel andere robot, de Datarobot, aan kracht en terrein gewonnen. Deze bot is in potentie wellicht nog belangrijker, maar krijgt tot op heden relatief weinig aandacht, met allerlei negatieve gevolgen van dien. De functie van deze bot is allereerst het samenstellen van een zo uitgebreid en volledig mogelijk informatieprofiel van uw bedrijf door de bijbehorende website en het publieke domein eromheen juist te indexeren.

Tot zover is er weinig wezenlijk verschil met de alombekende Googlebot. De rol van het uiteindelijke resultaat is hier echter anders; het samengestelde profiel is niet bedoeld voor zoekmachineranking, maar wordt door bedrijven en instanties gebruikt om een beeld over uw bedrijf te vormen. Veelal voor het nemen van (onomkeerbare) bedrijfskritische beslissingen, zoals het bepalen van een kredietscore voor het verkrijgen van een financiering of een overeenkomst tot levering.

Bewust
Door het groeiend aantal bedrijfswebsites wordt het beeld van een onderneming grotendeels bepaald door informatie die erop te vinden is; over het bedrijf zelf, maar ook jaarverslagen, het management, de economische activiteiten, evenals de interactie en feedback van klanten en/of het publiek. Hierdoor kunnen derden relatief makkelijk bepalen welke marktpositie uw bedrijf inneemt en hoe sterk of innovatief uw onderneming is.

Hoewel menige ondernemer weet dat dergelijke profielen bestaan, wordt er maar weinig mee gedaan. Dat is een gemiste kans, want net als bij SEO is ook hier werk aan de winkel. En kan achterstallig onderhoud nadelige gevolgen hebben voor de toekomst van uw bedrijf. De Datarobot biedt volop kansen voor iedereen die serieus werk wil maken van zijn website en onderneming. En het heft in eigen handen wil nemen om controle te krijgen en te houden over zijn eigen online bedrijfsprofiel binnen bedrijfskritische databases van derden.

‘Praat’ erover met uw Datarobot, zoals u dat ook met uw accountant, leveranciers en stakeholders zou doen. Uw website is namelijk de spiegel van uw organisatie. Nu en in de toekomst.

* Marc Noët is CEO van Dataprovider.com

Dit artikel is tevens gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#124)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond