-

Prijsoptimalisatie met AI: van trage spreadsheet naar strategische prijsdynamiek

De noodzakelijke afprijzing om van een overtollige voorraad af te komen, onder retailers bekend als de markdown, is een van de grootste kostenposten. Maar tegelijkertijd ook een belangrijke omzetmotor. Het vinden van de juiste prijsbalans is hierbij belangrijk: te vroeg of te veel korting geven kost marge, maar te laat of te weinig korting geven leidt tot onverkoopbare voorraad.

De traditionele handmatige markdown is een traag proces geleid door intuïtie en Excel, maar steeds meer grote fashion retailers werken met de AI-gedreven markdown- assistent Markmi. Zo ook de Europese modegigant C&A.

Markmi: de AI markdown assistent voor fashion retail

Voordat we ingaan op de grote voordelen voor C&A, duiken we nog even in Markmi. Markmi is een gespecialiseerde AI-assistent, specifiek ontworpen om de markdown strubbelingen tegen te gaan. De tool analyseert in enkele minuten miljoenen scenario’s en stelt duidelijke prijsaanbevelingen voor, inclusief de impact van verschillende kortingsniveaus op verkoop, marge en voorraadrotatie.

Dit doet Markmi op basis van enorme datasets: van historische verkoopcijfers en voorraadniveaus tot de prijselasticiteit van specifieke producten in verschillende regio’s. Dit zorgt ervoor dat retailers niet langer op basis van intuïtie of verouderde spreadsheets werken, maar proactief en met precisie hun marges maximaliseren. Laten we eens kijken naar de voordelen hiervan voor C&A.

  1.  Granulariteit: zeer specifieke afprijzingen
    De echte marge-optimalisatie zit in de verfijning van de afprijzing, ook wel de granulariteit. Traditioneel werd vaak een gehele productcategorie met een vast percentage afgeprijsd. Denk hierbij aan de gehele categorie heren colbert met 30% korting. Maar met Markmi kan heel gedetailleerd naar individuele prestaties van een product worden gekeken. Zo kan Markmi verschillende kortingsniveaus per maat of kleur aanbevelen, om de voorraad van de minst gevraagde items te klaren zonder margeverlies op bestsellers.Door deze extreme mate van detail transformeert C&A de markdown van een kostenpost naar een geoptimaliseerde inkomstenstroom. Het gaat niet langer om het ‘kwijtraken’ van voorraad, maar om het juiste moment en de meest rendabele korting te bepalen om de voorraadrotatie te maximaliseren.
  2. Snelheid: beslissingen in dertig minuten
    De meest tastbare winst voor C&A is de snelheid. Voorheen verliep het afprijzingsproces grotendeels handmatig. De merchandisingteams werkten met spreadsheets om per seizoen tot 5.000 artikelen af te prijzen, verspreid over 17 landen en vaak in meerdere fasen. Dit zorgde soms voor wel 170.000 individuele beslissingen. Het proces was te tijdrovend, inconsistent en niet schaalbaar. Het kostte maar liefst drie tot vier dagen om de complexe data te verzamelen, te analyseren en de markdown-strategie voor Europa te bepalen. En tegen de tijd dat de beslissing was genomen, waren de marktomstandigheden alweer veranderd.De AI-assistent heeft dit teruggebracht tot slechts dertig minuten. Dit is een enorme gamechanger voor de retailer. Het stelt de lokale teams in staat om proactief te handelen. Omdat de voorspellingen nauwkeuriger zijn, kan C&A al 7 tot 14 dagen eerder de optimale prijsactie inzetten. En dat is een enorme stap, want eerder in actie komen betekent een grotere kans op verkoop. Daarnaast geeft de versnelde besluitvorming ook direct input voor de winkelindeling, de personeelsinzet en de bijbehorende marketingacties. Zo blijft de omnichannel-machine synchroon draaien.
  3. Consistentie over 17 landen
    Met winkels in 17 landen was het een uitdaging om rekening te houden met lokale verschillen. C&A opereert in een zeer gefragmenteerde Europese markt. De vraag naar een product is zelden hetzelfde in Lissabon, Berlijn en Amsterdam. Eerder leidden handmatige processen vaak tot inconsistentie, waarbij vergelijkbare producten in verschillende landen te veel of te weinig werden afgeprijsd.C&A werkt met een helder Europees kader. De AI vertaalt deze centrale strategie naar een lokale markdown-aanpak, rekening houdend met de lokale prijselasticiteit, de voorraadniveaus per filiaal en de concurrentie. Deze aanpak garandeert dat de besluitvorming consistent is met de overkoepelende financiële en commerciële doelen van de hele C&A Groep, terwijl de prijs lokaal wordt geoptimaliseerd. Het gaat van subjectieve, lokale afwegingen naar gestroomlijnde, data-gedreven acties over de hele keten.
Sectordekkende AI-shift

C&A is zeker niet de enige fashionretailer die is overgestapt naar AI-gestuurde prijsstrategieën. Ook het Nederlandse denimmerk G-Star, de Belgische specialisten Torfs en ZEB, en het Deense Zizzi gebruiken Markmi. Deze retailers, variërend in omvang en focus, bevestigen de effectiviteit van de AI-aanpak. De resultaten zijn over de hele linie meetbaar: klanten die de AI inzetten, rapporteren tot 10% extra omzet en 2 tot 5% hogere marges tijdens de afprijzingsperiodes. En in een markt waar elke procent telt, kun je wel stellen dat de AI- gestuurde optimalisatie van Markmi niet alleen de marges beschermt, maar ook een doorslaggevend concurrentievoordeel biedt aan retailers die durven af te stappen van de spreadsheet-economie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond