-

Samsung Directors Cut: live feesten op YouTube

Een van de Amsterdam Dance Event-feesten was vorig jaar oktober live te volgen op het YouTube-kanaal van Samsung Mobile. Het was voor het eerst dat een dergelijk Nederlands evenement op die manier wereldwijd en op alle devices rechtstreeks te zien was.

Strategie
> Amsterdam Dance Event (ADE) live streamen via YouTube
> Eigen content uploaden via sociale media
> Samsung Galaxy Girls

Twee weken voordat het feest in het Concertgebouw zou plaatsvinden, ontstond het idee om het evenement (en het uitverkochte side-event VRIJ) live via YouTube te streamen. “Dat is dan nogal kort dag om zoiets te regelen”, zegt Peter Kan, managing director van marketingbureau Nachtwerk en organisator van VRIJ. “Maar een mooie kans om ons eigen event naar een hoger plan te tillen.” Het idee komt voort uit een samenwerking tussen het bureau en Samsung Mobile: de eerste kreeg de opdracht om tijdens het ADE de nieuwe mobiele devices van Samsung onder de aandacht te brengen van ‘young influentials’ – hoger opgeleide jongeren tot 35 jaar. “Zo bedachten we de Samsung Directors Cut”, aldus Kan. “Bezoekers konden tijdens het event ook hun eigen content via sociale media uploaden naar de schermen in de zaal. Via hun eigen telefoon, maar ook middels de mobiele devices van de Samsung Galaxy Girls die zich onder het publiek bevonden.” Vlak voor de grote dag sloot ook Google zich aan.

samsung3

Doelstellingen
> Livestream in korte tijd mogelijk maken
> Potentie YouTube als tv-platform laten zien

Een maand voor aanvang was het feest al uitverkocht. “Op deze manier konden mensen zonder kaartje er toch bij zijn”, aldus Kan. Het lastminute kunnen realiseren van het hele verhaal was voor Nachtwerk het belangrijkste doel. Google wilde met deze case twee dingen laten zien, zegt director Joris Tinbergen: de potentie van YouTube en de laagdrempeligheid van het live streamen van content. “Wij zijn een grote speler op gebied van online videoconsumptie en willen van YouTube een volwaardig interactief tv-kanaal maken. Je kunt daarbij allerlei grote ideeën bedenken, maar dit was een concreet en klein plan waarmee je goed kunt laten zien dat het een geschikt platform is voor live HD-uitzendingen, voor alle devices. Het feit dat veertig procent de uitzending in HD heeft gekeken, zegt wat over de kwaliteit ervan.”

Knelpunten
> Tijdsdruk
> Afkaarten rechten

Slechts twee weken tijd en drie partijen die elkaar niet kennen: “Dat is snel schakelen”, aldus Kan. “Gelukkig stond de basis al, de Galaxy Live Stream was een aanvullend onderdeel.” Als ze meer tijd hadden gehad, was het niet heel anders geworden, denkt Tinbergen. “Dan hadden we er misschien langer over gedaan om knopen door te hakken.” De meeste ‘rompslomp’ zit bij zo’n project volgens hem in het regelen van de contentrechten. “Wat mag je direct laten zien, wat mag je achteraf herhalen en dergelijke. Dat is niet heel ingewikkeld, maar het is wel zaak dat je dit juridisch goed met elkaar regelt.”

samsung4

Resultaten
> 23.000 unieke liveviews
> Gemiddelde kijktijd 11 minuten

De livestream ging om 23.00 uur ‘open’ via het Samsung Mobile-kanaal op YouTube – rond 1.00 uur maakte Junkie XL, die er zijn nieuwste album presenteerde, zijn entree. Tinbergen: “We wisten van tevoren niet zo goed wat je op dat tijdstip van een live-uitzending mag verwachten.” De 23.000 unieke liveviews die het heeft opgeleverd (met een gemiddelde kijktijd van elf minuten) vindt de director van Google Nederland dan ook ‘best bijzonder’. “Het is een innovatieve case, waarbij het effect belangrijker is dan het bereik. Het is voor ons belangrijk om toonaangevend te zijn en te laten zien dat je via dit kanaal een evenement kunt verspreiden. We hopen het volgend jaar interactief te maken en verder te integreren in Google+ en YouTube.”

Financiën
Samsung heeft alle kosten voor het realiseren van de livestream voor zijn rekening genomen. De productie was het duurst, samen met de online communicatie die is ingezet om het verhaal te promoten – pr, de homepage-take-over van Google door Samsung (op de dag zelf) en de video-advertenties. Kan: “In principe hoefden we het hele verhaal alleen maar te verlengen naar YouTube. Maar dan kom je onderweg toch allerlei dingen tegen, vooral in de productie.” Google heeft een bijdrage in menselijk kapitaal geleverd – technici voor het livestreamteam. Tinbergen: “Als wij onze naam ergens aan verbinden, wil je natuurlijk dat het van een bepaalde kwaliteit is.” Hoewel Samsung geen concreet getal wil noemen, gaat het volgens de Google-director niet om een heel grote bedrag. “Ook voor kleine partijen moet dit haalbaar zijn.”

Foto’s Aico Lind

Deze case is eerder verschenen in het februarinummer van Emerce magazine (#119)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond