TopDierenShop: ‘Binnen 5 jaar bestormen we heel Europa’

Als internetmarketeer hielp Mitchel Geerts tientallen multinationals bij het veroveren of behouden van een marktleiderspositie. TopDierenShop is eigenlijk een spin-off van zijn marketingbureau, maar wel één die in vier jaar uitgroeide tot koploper in ons land en een omzet met 7 nullen heeft. “Ik wilde laten zien dat je zeer snel de grootste kunt worden, zelfs in een branche van formaat, als je maar de juiste focus hebt.”

TopDierenShop is krap vier jaar geleden opgericht en is uitgegroeid tot de grootste online dierenwinkel van Nederlandse bodem. Alleen een bedrijf van Duitse origine is groter. “We hadden nog sneller kunnen groeien, maar ik wil geen concessies doen aan de kwaliteit,” verklaart Mitchel. Waar veel bedrijven voortkomen uit een hobby of een gemis, is de keuze voor TopDierenShop allesbehalve een toevalligheid. “Ik heb wel honderd branches met elkaar vergeleken en dit was de grootste parel die ik kon vinden. Consumentenelektronica was eveneens een interessante branche, maar erg kostbaar. Om daar nog het verschil te kunnen maken, moet je de markt betreden met een flinke zak geld. De markt voor dierbenodigdheden was minstens zo interessant en bovendien erg leuk vanwege de hechte band die baasjes met hun huisdier hebben.”

‘We hebben minimaal stilstaand geld’

Met behulp van zelfgebouwde voorspellingssoftware probeert TopDierenShop zo goed mogelijk in te spelen op de verwachte vraag. “Hoewel we slechts gemiddeld voor vier dagen voorraad hebben, kunnen we 98 tot 99 procent van ons assortiment direct leveren. Door alle data goed te benutten en efficiënt te werken, hebben we minimaal stilstaand geld en kunnen we snel slagen maken zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Focus is hierbij erg belangrijk, want ik wil met alles voor een 10 gaan. Natuurlijk ben ik blij met de behaalde resultaten, maar ik bedenk graag wat we vandaag kunnen doen om morgen nog net iets beter te zijn.”

Focus op Europa

TopDierenShop is sinds de oprichting hard gegroeid en door internationalisatie verwacht Mitchel deze groei nog wel even vast te kunnen houden. “Het is ons streven om binnen vijf jaar onderdeel uit te maken van het leven van huisdiereigenaren in heel Europa.”

Momenteel bedient TopDierenShop de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Oostenrijk vult het rijtje binnenkort aan en daarna staat Engeland op de agenda. “We zetten regelmatig de rem op de groei, omdat we niet willen inleveren op kwaliteit.”

Deze werkwijze geldt voor binnen- en buitenland. “Theoretisch gezien kunnen we best in vijf landen tegelijkertijd uitrollen, maar we willen voorkomen dat we een factor 5 aan leergeld betalen. Elk land heeft zijn eigen kansen en bedreigingen en die brengen we graag eerst in kaart.”

Wat uit alle onderzoeken blijkt, is dat zowel de klanten uit binnen- als buitenland behoefte hebben aan fysieke vestigingen waar ze bijvoorbeeld de hond mee kunnen nemen om direct een halsbandje te passen. “Hier gaan we dus binnenkort iets mee doen.”

Groeipercentage van 60 procent

Ondanks de sterke groei en de afwezigheid van investeerders draait TopDierenShop.nl in de zwarte cijfers. “Ik ben zelf 100 procent aandeelhouder. Om deze zwarte cijfers te behouden en uit te bouwen, moet het beschikbare budget dus zo effectief mogelijk worden ingezet. Ik raadpleeg hiervoor regelmatig de data uit Exact Online. Als ik zie dat we op een bepaald moment veel liquide middelen over hebben, dan gebruik ik dit geld om bijvoorbeeld extra acties in te kopen, wat uiteraard weer een positief effect heeft op het aantal orders.”

In 2016 groeide TopDierenShop met ruim 60 procent. Toch ziet Mitchel geen enkele reden waarom het niet nog eens met factor 10 kan groeien. “In ons eigen land zijn we al groot, maar Europa biedt voldoende ruimte om door te groeien tot een omzet die oploopt tot in de honderden miljoenen. Wanneer ik de omzet van onze Duitse webshop TopHaustierShop meetel, verwacht ik dit jaar dan ook een vergelijkbaar groeipercentage.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug