Deel dit artikel
-

2000 abonnees op rss-feed van Vliegwinkel.nl

Ruim 2000 mensen hebben zich gabonneerd op de rss-feed met aanbiedingen van Vliegwinkel.nl. De feed is onderdeel van de crossmediale actiecampagne 'Stuntvliegwinkelweken' die het bedrijf sinds 5 september voert.

De rss-feed biedt de oriënterende reiziger de mogelijkheid om als eerste op de hoogte te zijn van de tijdelijke aanbiedingen van Vliegwinkel. Deze aanbiedingen komen pas later op de site en in andere actie-uitingen zoals banners.

Marketing manager Marc Baars zegt hierdoor aan de feed een duidelijke meerwaarde te willen geven. Vliegwinkel.nl wil een groot bestand van rss-abonnees opbouwen en in de toekomst rss aanbiedingen op basis van persoonlijke profielen gaan verzorgen.

Voor de feed is door middel van banners geadverteerd op MSN en Reiskrant met de tekst ‘Als eerste de goedkoopste vliegtickets’. De landingspagina bevat een korte uitleg over het fenomeen rss.

De campagne is gestart op 5 september en Baars is niet ontevreden over de 2000 abonnees die zich aangemeld hebben, hoewel dat minder dan 1 procent van het totaal aantal bezoekers is.

Baars noemt rss een makkelijke tool. “Een nieuwsbrief moet je opmaken en klaarzetten. Dat is toch meer hassle.” Het verkeer wordt gemeten met een zelf ontwikkelde tool. Conversie meten is echter niet mogelijk. Baars: “Het oorzakelijke verband tussen een gelezen item en een geboekte reis kunnen we niet vaststellen.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Anne

Baars noemt rss een makkelijke tool. “Een nieuwsbrief moet je opmaken en klaarzetten. Dat is toch meer hassle.”  … en hiervoor hoef je "alleen maar" een programmaatje te downloaden? Een online reader promoten lijkt me handiger in dit geval.

Willem

Ben erg benieuwd naar die zelf ontwikkelde tool die het verkeer meet en op basis waarvan ze het aantal abonnementen meten. Nadeel van RSS was in mijn beleving dat het erg lastig meerbaar was. Je zend maar hebt geen beeld van de ontvangers totdat ze doorklikken in een feed.

Jochem

@Anne: Veel mensen maken al gebruik van RSS, dit zullen waarschijnlijk ook de mensen zijn die de RSS feed gaan lezen. Mij lijkt het namelijk logischer dat je een feed van nu.nl, bijvoorbeeld, gaat lezen. Zodra je één feed leest, voeg je gemakkelijk meerdere feeds toe (ik volg er ongeveer 10). @ Willem: Het lijkt mij dat ze het ip controleren. Zodra die meerdere requests maakt over een bepaalde periode (bijvoorbeeld in 1 week 168 request doet, is het duidelijk een reader). Tevens heeft een rss reader, mits niet geïntegreerd met de browser, een andere useragent dan de meeste browsers. Hierdoor kan je zien dat het niet een browser is die de feed bekijkt. Zelf vind ik het een nette manier van adverteren. Veel internetters hebben al een 'banner-blindheid' ontwikkeld, maar via RSS adverteren is relatief nieuw. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, zie ik dat ik vaak even alle feeds langs loop op interessante artikelen. Als ik dan ook snel de laatste aanbiedingen zie, is het voor mij slechts een extra klikje om even te kijken of die aanbieding echt wat is. Adverteren in de RSS feed, tussen verschillende nieuws items, is ook een mooie manier (ik meen dat Emerce dit doet/deed). Jochem

ben van der meyden

Ik zoek Marc Baars die vroeger in Vianen heeft gewoond.

JOE

@willem & jochem RSS is prima meetbaar, allereerst is te meten in welk soort content de lezer geinteresseerd is doordat te zien is welke streams men koppelt aan de reader. Vervolgens is meetbaar welke items binnen die streams het meest populair zijn. Klikt men niet op een item/title dan vind men deze niet interessant, klikt men op het item dan vind men dit blijkbaar interessant. Maar waar ik me inderaad net zoals Anne over verbaas is dat men vooral gericht is op het aanbieden van een feed en de reader vrijwel niet promoot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond