Deel dit artikel
-

2010: Mobiele e-commerce gaat hard

Komend jaar zullen de grote retailers een inhaalslag maken als het aankomt op e-commerce. Dat en mobiel gaat nu echt groot worden. Met het einde van het jaar in zicht, is het weer tijd om vooruit te kijken. Emerce vroeg 2 e-commerce spelers welke ontwikkelingen zij zien.

Jurriën Kerstholt, directeur van eCommerce adviesbureau De Nieuwe Zaak vindt het vanzelfsprekend dat de professionaliseringsslag van webwinkels die nu al gaande is, zich de komende jaren voortzet. Daarbij komt een aantal aspecten om de hoek kijken.

“Het sociale aspect wordt belangrijker. Dat begint met iets simpels als een review op de site. Maar het gaat verder. Webwinkels bieden de mogelijkheid om hun producten bijvoorbeeld te tonen op de verschillende sociale netwerken. De consument laat zich immers steeds meer beïnvloeden door wat anderen van producten vinden.” De ‘kleintjes’ waren de pioniers op dit gebied, meent Kerstholt, maar de grotere spelers volgen komend jaar.

Cross channel

Een andere beweging in de markt die Kerstholt ziet is cross channel retailing. “De grote retailers hebben dat laten liggen en die maken nu de inhaalslag. In combinatie met hun winkelnetwerk en een webwinkel, kan de consument zelf bepalen waar ze een dienst afnemen. Ze kunnen iets online bekijken en kopen in de winkel bijvoorbeeld.”

Mobiel is al jaren op veel vlakken de grote belofte. “Maar dat gaat nu echt hard. De webwinkel moet ook mobiel worden ontsloten zodat de consument de artikelen alvast in het mandje kunnen leggen en later thuis bijvoorbeeld achter de pc af kunnen rekenen.”

Mobiel afrekenen

Kerstholt stipt wel aan dat bij mobiele e-commerce het betalingsaspect lastig is. “Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Bij Wehkamp kan de consument een soort bankrekening openen, dan kan er prima via mobiel worden afgerekend.” Hij ziet iDEAL via de mobiel nog niet zo snel gebeuren. “PayPal daarentegen is weer een tussenvorm. Betalen via de mobiel is vooral een praktisch probleem.”

Kerstholt: “Webwinkeliers moeten komend jaar goed nadenken hoe ze hun assortiment gaan ontsluiten via mobiel en op welke mobiel platforms. De acceptatie van mobiel bij de consument gaat hard, webwinkeliers moeten er werk van maken.”

Personalisatie

E-commerce manager Peter Reddering van Kleertjes.com beaamt dat de professionaliseringsslag verder doorzet. Volgens hem gebeurt dit onder meer in de vorm van personalisatie. “Dat wordt al jaren geroepen, maar voor 2010 zie ik dat ook bij de zwaardere partijen gebeuren.” Volgens Reddering krijgt de klant een steeds beter persoonlijker aanbod.

Aan de andere kant voorspelt hij een samensmelting van de kleine spelers in e-commerce. “Bij bepaalde branches blijven minder aanbieders over, er vinden meer overnames plaats. Bij de financiële dienstverlening heb je het al zien gebeuren, bij bepaalde retailbranches ook, zoals in de elektronica. Kleine partijen redden het niet meer.” Hij laat weten dat grote partijen de online dienstverlening steeds beter op orde hebben. “Met meer diensten en aanvullende services. Met een knullige website red je het niet meer.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart

Interessant artikel! Bij onze website doen we nog vrij weinig met mobiel internet, maar staan er zeker voor open. Het mobiele afrekenen zie ik wel brood in!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond