Deel dit artikel
-

22 procent afname online reclame VS

De omzet binnen online reclame is voor het zevende achtereenvolgende kwartaal gedaald. Er werd gedurende het tweede kwartaal 1,46 miljard dollar omgezet, 22 procent minder dan vorig jaar. Dit komt naar voren in onderzoek van het IAB. De brancheorganisatie wil dat uitgevers het aantal verschillende bannerformaten binnen de perken houden.

De rapportage van online bestedingen wordt ieder kwartaal gepubliceerd in samenwerking met PricewaterhouseCoopers. De cijfers gelden alleen voor de Verenigde Staten.

Behalve dat de omzet over het tweede kwartaal een teruggang is in vergelijking met vorig jaar (van exact 21,9 procent) betekent het ook een afname van 4,1 procent ten opzichte van de omzet over het eerste kwartaal. Over de eerste helft van het jaar is er nu 2,98 miljard dollar omgezet, rond de 20 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. Deze afname is steviger dan in augustus door Nielsen//NetRatings werd gemeld. Dit onderzoeksbureau sprak toen over een daling van 8,4 procent tegenover vorig jaar. Het noteerde toen echter wel een hogere omzet over de eerste helft van het jaar: 3,4 miljard dollar.

President en CEO Greg Stuart van het IAB toont zich niet verbaasd over de terugval in omzet. "De resultaten voor de eerste helft van het jaar komen niet als een verrassing voor de industrie, ze laten de aanhoudende teruggang van de media markt zien, die geldt voor alle reclamesectoren."

Het aandeel banners, sponsorships en 'classifieds' is sinds begin dit jaar gedaald, aldus het onderzoek. Alleen marketing via zoekmachines laat een sterke groei zien, adverteren op keyword groeide van een toename van drie naar negen procent. Ook het aandeel 'niche-ads', zoals skyscrapers, nam toen, van negen tot twaalf procent in de totale omzet.

Het IAB is echter kritisch over de verschillende formaten die er inmiddels gebruikt worden binnen 'niche-ads'. Zelf heeft het standaarden geformuleerd voor deze bannertypen, maar niet alle uitgevers houden zich hieraan, wat volgens sommigen tot een wildgroei kan leiden die weer negatief uitpakt voor de branche die juist probeert te reguleren en standaardiseren. Het IAB zal er bij uitgevers op aandringen dat ze zich houden aan de overeengekomen standaarden, zei Stuart tijdens de jaarlijkse IAB-conferentie in New York, aldus Internetnews.com. "Je moet je houden aan de standaarden (..), en zowel advertentieformaten als – producten vereenvoudigen. Ik weet dat het moeilijk en pijnlijk is."

De meeste online reclame, eenderde van het totaal, is gericht op consumenten. Binnen deze categorie zijn het met name retailers (44 procent) die online reclame inzetten. Verder zijn het de grootste online uitgevers en netwerken die de meeste omzet weten te behalen, iets wat al eerder naar voren kwam in ander onderzoek. De top tien aan uitgevers haalt 76 procent van de omzet binnen, ongeveer evenveel als vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond