Deel dit artikel
-

24/7 Media neemt Real Media over

Bureau voor online advertising 24/7 Media heeft branchegenoot Real Media overgenomen. Voor de overname is rond de twee miljoen dollar betaald in aandelen. Na de samenvoeging gaat het bedrijf 24/7 Real Media heten.

Eerder was DoubleClick met Real Media in gesprek over een overname. Real Media is een Amerikaans bedrijf voor online advertising dat eigendom is van het Zwitserse reclameconcern PubliGroupe. De gesprekken liepen stuk , aldus Internetnews.com, op de overnameprijs. Die zou door de eigenaar van Real Media zijn opgeschroefd nadat DoubleClick het bedrijf L90 had overgenomen, eveneens leverancier van admanagement technologie. Real Media zag zichzelf daarna als de enige concurrent voor het admanagementsysteem Dart van DoubleClick en vond dat de prijs daarom omhoog kon.

Kort na het stranden van de gesprekken tussen DoubleClick en Real Media begon 24/7 Media interesse te tonen voor een overname van het bedrijf. Hoewel 24/7 deze zomer de Europese activiteiten afstootte (die vervolgens failliet gingen), is het bedrijf nog steeds vertegenwoordigd op de Amerikaanse markt. De overnamepoging die de rivaal van DoubleClick in gedachten had lukte wel .

De overnameprijs bedraagt 1,9 miljoen dollar, uit te keren in aandelen aan de huidige aandeelhouders van Real Media. PubliGroupe behoudt een belang van vijftien procent in het gecombineerde bedrijf. Het stelt ook 7,5 miljoen dollar aan leningen beschikbaar aan 24/7 Real Media. Ceo David Moore van 24/7 Media gaat het nieuw te vormen bedrijf leiden. Volgens Internetnews.com zal 24/7 Real Media marktleider DoubleClick kunnen bedreigen, ondermeer doordat het nu de grootste e-maildatabase zou hebben (35 miljoen adressen). Zelf claimt 24/7 Real Media nu het grootste netwerk aan sites voor online reclame te beheren. Real Media heeft op het ogenblik nog vertegenwoordigingen in zestien landen buiten de VS. Niet bekend is gemaakt wat daarmee gaat gebeuren.

In een toelichting op de overname gaf ceo David Moore aan dat de markt voor online advertising nog tot eind 2002 een moeilijke periode zal doormaken. Wanneer de nieuwe combinatie winstgevend wordt kon Tony Plesner, chief operating officer niet zeggen, aldus de Wall Street Journal. De verwachting is dat het bedrijf cash-flow positief wordt in het vierde kwartaal van volgend jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond