Deel dit artikel
-

26,4 miljoen sms-berichten voor Live 8

update – Het concert Live 8 genereerde meer dan 26,4 miljoen sms-berichten, aldus de organisatoren. Met het sturen van een tekstbericht via het mobieltje onderschreven de mensen de doelstelling van de organisatie. De livestreams via AOL hadden een publiek van 5 miljoen, aldus de internetprovider.

Het afgelopen zaterdag gehouden Live 8 schrijft niet alleen geschiedenis als het grootste popconcert ooit gehouden, ook het aantal verzonden sms-berichten was een record en de webuitzending via AOL werd, zoals vooraf al verwacht, de grootste webcast van een concert ooit.

Er zijn meer dan 26,4 miljoen tekstberichten via de mobiel verstuurd, aldus Ralph Simon, die verantwoordelijk was voor de sms-campagne, tegenover Reuters. De verzenders gaven daarmee aan dat ze een oplossing willen zien voor de armoede in de wereld, het doel van Live 8. Het vorige sms-record stond op naam van de talentenjacht ‘American Idol’, waarvoor 5,8 miljoen tekstberichten werden verstuurd.

AOL kreeg lof voor de online uitzending die het verzorgde van de concerten in de diverse steden, waaronder Londen, Rome, Philadelpia en Parijs. De internetaanbieder meldde dat er meer dan vijf miljoen kijkers waren, waarmee er sprake was van de grootste webcast ooit. De concerten zijn nu nog on-demand te bekijken.

David Bauder van Associated Press noemde de live-uitzending via internet een ‘historische breuk’. “Televisie leek zo schokkend ouderwets (…). AOL’s verslag was zo superieur. Het zal op een dag worden beschouwd als een historische breuk, mensen zullen voor grote evenementen naar de computer gaan, in plaats van het televisiescherm.”

Met name de mogelijkheid om snel van het ene concert naar het andere te klikken viel in de smaak, naast het ononderbroken uitzenden van AOL. Van de omroepen kreeg MTV ervan langs. Het was meer bezig met de ervaringen van zijn presentatoren en de reclameblokken, dan met het registreren van het evenement, aldus Bauder. Ook weblog Paidcontent.org meldt dat het de televisie al snel had ingeruild voor de notebook.

De organisatie van Live 8 had ook vijftig bloggers uitgenodigd om verslag te doen. Op die manier begon het concert ook meer aandacht te krijgen in Afrikaanse landen, waar de reguliere media nauwelijks aandacht hadden besteed aan Live 8, zo meldde The Financial Times. Discussies braken los op onder meer de weblog African Bullets & Honey.

 

—–

Maandag 10.11 uur: Laatste alinea toegevoegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Huib

"Van de omroepen kreeg MTV ervan langs. Het was meer bezig met de ervaringen van zijn presentatoren en de reclameblokken, dan met het registreren van het evenement, aldus Bauder. "…..En dat geldt m.i. niet alleen voor MTV. Al die C.I.P's die hun mening moeten geven op TV3. Wie zit daar nog op te wachten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond