ABN Amro steekt 5 miljoen euro in MarketXS

ABN Amro is een van de co-financiers geworden van MarketXS. De bank steekt 5 miljoen euro in MarketXS zodat het versneld kan groeien. In ruil daarvoor krijgt ABN Amro ook een belang van tussen de 10 en 15 procent in de dataleverancier. De aanvullende financiering maakt deel uit van een al eerder genoemde financieringsronde eerder dit jaar waarmee toen 11,3 miljoen euro gemoeid was. Een van de belangrijkste financiers was toen Prime Technology Ventures.
De uitbreiding betreft een investering van 5 miljoen euro door ABN AMRO Capital en een extra investering van Prime Technology Ventures van 1 miljoen euro bovenop de al eerder door het fonds geïnvesteerde 4 miljoen euro.
Het definitieve totaalbedrag van de ronde komt hiermee – inclusief de eerdere investering door Telerate- uit op 13,3 miljoen euro en niet de eerdergenoemde 11,3 miljoen euro. ABN Amro is behalve investeerder ook een van de grootste klanten van MarketXS.
Verder heeft het bedrijf nog 5 miljoen euro beschikbaar in de vorm van een bancaire faciliteit van Hollandsche Bank-Unie. De meerderheid van MarketXS is na de financieringsronde nog in handen van het management.
De dataleverancier gaat het geld met name gebruiken voor internationale expansie. “We willen posities verwerven in Zwitserland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk (de Londense city, redactie) en Frankrijk,” zegt chief operating officer Marc Visser van MarketXS. “We denken voorlopig genoeg geld in kas te hebben om internationaal uit te kunnen rollen. Alleen als we een grote overname zouden willen doen, zouden we weer nieuwe financiering nodig hebben.”
MarketXS heeft een klantenbestand van honderden financiële instellingen en duizenden terminal gebruikers. Door de overname van Moneyline Telerate wordt MarketXS de nummer drie speler la het gaat om de distributie van financiële data in Nederland. Het hoeft alleen nog grote internationale namen als Reuters en Bloomberg voor zich te dulden.
MarketXS pakt de zaken anders aan dan de meeste bestaande aanbieders. Waar deze aanbieders hun data alleen via de eigen infrastructuur leveren, biedt MarketXS klanten een volledig outsourced infrastructuur met een ’menukaart’ waarop de klant kan aangeven welke content hij nodig heeft.
Hiermee wordt de “lock-in” door de traditionele aanbieders volgens MarketXS voorkomen (waardoor klanten ook makkelijk kunnen switchen tussen dataleveranciers). Een bank betaalt alleen voor de content die nodig is en hoeft de bank bovendien alleen te verbinden naar de externe MarketXS tickerplant zonder lokale servers te installeren, aldus het bedrijf.
Het heeft grote klanten, waaronder effecteninstellingen zoals ABN AMRO, Rabobank, ING, Kempen & Co, F. Van Lanschot Bankiers, Staalbankiers, Van der Hoop Effektenbank, Schretlen en Stroeve. Bij MarketXS werken ongeveer 90 mensen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond