Deel dit artikel
-

Achmea voor 20 procent in Autobytel Nederland

Achmea heeft een belang van 20 procent genomen in Autobytel Nederland . Autobytel gaat op 1 februari live. Het bedrijf zegt voor enkele miljoenen guldens te gaan adverteren dit jaar, waarvan 20 procent online wordt besteed.

Managing Director Dries van der Vossen tekende dinsdag de contracten met Achmea. Met de Achmea-merken Centraal Beheer en FBTO waren eerder al deals gesloten om co-branded activiteiten te ondernemen op het gebied van autoverzekeringen. Autobytel werkt samen met de Postbank op het gebied van financieringen.

Door de deelneame van Achmea, verwatert het belang van de andere aandeelhouders Pon en De Telegraaf van 37,5 naar 32,5 procent ieder. De optie van licentieverlener Autobytel.com op 25 verwatert naar 15 procent.

Autobytel verwijst potentiele kopers van een auto door naar dealers, en ontvangt een commissie op transacties. Dealers betalen daarnaast een vaste vergoeding om in het Autobytel-netwerk opgenomen te worden. Van der Vossen zegt reeds met 150 dealers contracten te hebben gesloten. Alle merken zijn vertegenwoordigd. Op termijn moeten dat 300 dealers worden.

In eerste instantie richt de dienstverlening van Autobytel zich op nieuwe auto's, verzekeringen en financiering. Vanaf maart moeten daar gebruikte auto's, accessoires en garagediensten bijkomen.

Op 1 februari gaat een reclamecampagne (door bureau Neboko) van start op radio en tv, in print en op het web. In totaal wordt er dit jaar voor enkele miljoenen guldens uitgegeven, waarvan 20 procent naar online advertenties gaat.

De site zou oorspronkelijk al vorig najaar van start gaan. Technische problemen zorgden voor oponthoud.

Meer over het model van Autobytel in het interview met Dries van der Vossen, mei 2000.

Deel dit bericht

1 Reacties

Michael Bieler

Ik wens de autodealers veel succes. Er wordt steen en been geklaagd over het feit dat er geen stuiver te verdienen is op nieuwe auto's. Nu moeten ze betalen om mee te mogen doen aan een internetdienst en moeten ze diezelfde dienst ook nog een commissie geven wanneer een doorgestuurde potentiele koper daadwerkelijk tot koop overgaat. Ik mag voor de dealers hopen dat ze ook een graantje meepikken van alle financieringen (9 op 10 auto's) en verzekeringen. Hier lees ik alleen niets over in het artikel. Weer een verzekeraar die zijn zakken nog voller gaat proppen? Waarschijnlijk wel…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond