Deel dit artikel
-

Adlink houdt voorlopig vast aan pop-up

Online advertentienetwerk Adlink zegt voorlopig de pop-up advertentie te handhaven, wel werkt het aan een alternatief dat in maart op de markt moet komen. Adlink zegt dit in reactie op het besluit van concurrent WebAds om de pop-up in de ban te doen, een voorbeeld dat inmiddels gevolgd is door MSN.

Adlink vindt dat WebAds te vroeg is met het afwijzen van de pop-up en had liever gezien dat Webads met een alternatief was gekomen en dat er vanuit brancheorganisatie IAB een richtlijn was gekomen.

Adlink wil “niet roomser dan de paus zijn” door voor een uitgever de keuze te maken of de pop-up al dan niet een goede vorm van adverteren is. “Dat is onze taak niet. We horen van sommige uitgevers dat ze nog steeds willen werken met pop-ups. Terwijl anderen dat juist niet meer willen. Wij gaan dus niet oordelen wat goed of slecht is”, zegt groepsdirecteur Europa Arno Otto van Adlink.

Volgens Otto is Adlink onlangs met een proef in Duitsland gestart die FavouriteAd heet. De eerste resultaten zijn volgens Adlink bemoedigend en die FavouriteAd zou volgens het bedrijf wel eens een volwaardige vervanger van de pop-up kunnen worden. Adlink is van plan deze nieuwe reclame-uiting in maart in Nederland op de mart te brengen.

De FavouriteAd verschijnt in de linkerbalk waar normaal de “favorieten” zouden staan. De nieuwe vorm van reclame is geïntegreerd in de browser (in veel gevallen internet explorer) en verschijnt als een soort 'skyscraper' die zich verder niet bemoeit met de inhoud van de site. Daarmee is hij een stuk minder opdringerig en irritant dan de pop-up, aldus AdLink. Net als bij de pop-up kun je de FavouriteAd wegklikken. “Wij denken dat we hiermee een goed alternatief ontwikkeld hebben voor de pop-up”, zegt Otto.

Overigens heeft Adlink al eerder geprobeerd te komen met een variant voor de pop-up, maar die variant heeft het kennelijk niet gered.

MSN maakte afgelopen vrijdag bekend dat het ook gaat stoppen met pop ups. De Microsoft-dochter is wel van plan de huidige campagnes van adverteerders die gebruik maken van pop-ups af te maken. Er worden geen nieuwe contracten voor pop-ups met advertreerders geloten.

De MSN-portal is hierdoor nog voor de zomer pop-up vrij. MSN hoopt dat het afschaffen van de pop-up uiteindelijk bijdraagt aan de standaardisering van advertentieformaten op internet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Sacha Prins

Ik denk dat hier de spijker op zijn kop wordt geraakt. De uitgever zou moeten bepalen welke advertentievormen die wil plaatsen. De advertentieverkoper hoeft enkel kennis te nemen van het advertentiebeleid van de uitgever en er vervolgens wel of niet popups (en andere uitingen) op te verkopen. De uitgever bepaalt of er popups als advertentiemiddel ingezet mogen worden, en de adverteerder bepaald of ie daarvan gebruik wil maken. In dat licht snap ik de mededeling van MSN (als uitgever), maar snap ik de mededeling van WebAds niet zo goed, anders dan dat het gewoon (klaarblijkelijk geslaagde) PR is.

at-sok

Ook ik heb me inderdaad verbaasd over het stoppen met bepaalde vormen van adverteren zoals bijvoorbeeld de pop-up. In mijn ogen bepaalt de adverteerder of hij wil adverteren, op welke site en op welke manier. Maar goed, ik zal het wel niet helemaal begrijpen. Overigens ben ik geen fan van die "favourite-ad" die op die Duitse site staat. Ik haat het als een website bepaalt hoe ik mijn scherm indeel en prijs me gelukkig dat ik Mozilla gebruik waarin ik dit soort zaken grotendeels kan uitschakelen. Daarnaast is dit soort oplossingen (gelukkig) vaak alleen voor Internet Explorer omdat veel webdesigners te lui zijn om zich aan de richtlijnen van het W3C te houden.

Peter

MSN stopt ook? Is dat omdat Microsoft met een pop up killer komt in de nieuwe explorer?Of is het gedreven uit eenzelfde nobel streven als bij 'wereldverbeteraars' WebAds. Gewetensvraag aan MSN: Komt er dan ook nooit zo'n irritante pop up met een mini MSN pagina als je messenger start? Of is het ter eigen promotie dan toch weer wel toegestaan?Ben heel benieuwd…

Alex

Op zich logisch dat webads, MSN en eventueel andere partijen nu naar buiten brengen dat ze stoppen met de popup. Zowel mozilla als de nieuwe internet explorer (beta) hebben een popup killer. Google heeft de nieuwe werkbalk geintroduceerd , die blokkeert pop-ups van welke website dan ook.Nu lijkt het nog men het nog zelf in de hand heeft,dat men denkt vanuit de gebruiker, dat het een vrijwillige keuze is, slimme pr lijkt mij.En de reden …. consument vind dit meest irritante vorm van reclame. Nu de meest irritante vorm straks weg is, zal een andere vorm aan de top staan……. gaan we die dan ook weghalen? Hoever gaan we hier mee door? Gaan we bijvoorbeeld ook alle wasmiddelen reclames van tv verwijderen. Ik ben benieuwd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond