Deel dit artikel
-

Advertentiewereld zet zich schrap voor oorlog Irak

De Amerikaanse advertentiewereld zet zich schrap voor de dreigende oorlog met Irak. Clausules worden nagekeken of campagnes nog kunnen worden teruggetrokken of aangepast en nieuwe campagnes worden soms uitgesteld. In Nederland lijkt het rumoer vooralsnog bescheiden.

Veel marketeers nemen deze weken clausules in hun contracten op dat hun reclame niet naast schokkende foto's of nieuwsberichten mag verschijnen. Zo heeft American Express al bedongen dat het zijn advertenties op het laatste moment nog mag aanpassen.

Adverteerders letten er extra op dat hun advertenties op televisie, print en online in geval van oorlog niet slecht vallen bij het publiek. Onlangs bleek dit al geen loze theorie: Hewlett-Packard trok enkele uren na het verongelukken van de Space Shuttle een tv-commercial met een astronaut terug.

Marketeers en bureau's zijn aan het overleggen wat te doen als de oorlogsberichtgeving leidt tot commercial-vrije uitzendingen, net als na de gebeurtenissen op 11 september 2001. Dat kostte de advertentiewereld toen circa 1 miljard dollar. Enige compensatie vormden de patriottische reclame die ook rond een Tweede Golfoorlog weer wordt verwacht.

Een aantal Amerikaanse adverteerders heeft zijn bestedingen al teruggeschroefd in afwachting van een aanval op Irak. "Mensen zijn voorzichtiger met het nemen van beslissingen", stelt CEO Martin Sorrell van de WPP Group (de eigenaar van Ogilvy & Mather, Y&R Advertising en J.Walter Thompson) tegenover USA Today .

Ook in Nederland is dat het geval. Ton Schoonderbeek, managing partner van mediabureau MindShare zegt dat een "grote klant uit de reisbranche" zijn campagne heeft uitgesteld, terwijl juist in deze periode massaal wordt geboekt voor de zomervakanties. Tegelijk heeft Schoonderbeek de indruk dat het in Nederland "allemaal wel meevalt" met de oorlogsvoorbereiding'van de reclamewereld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond