Deel dit artikel
-

Affiliate marketing ja/nee

Affiliate marketing brengt adverteerders en online publishers bij elkaar. Rechtstreeks, of via bemiddeling van de afilliate-netwerken. Wie affiliate marketing overweegt, komt voor een aantal keuzes te staan: welk afrekenmodel, welk omzetdoel en welke support hebben uw voorkeur? Emerce schetst de opties aan de hand van een eenvoudig formulier.

Wilt u betalen voor advertenties met resultaat?

Nee: Ga banneren. Betaal per 1000 vertoningen of een vast bedrag per periode.

Ja: Lees verder.

Wilt u pas betalen als een klik een lead of verkoop oplevert?

Ja: Dan kunt u terecht bij partijen als TradeDoubler, TradeTracker, M4N en Daisycon. Voor meer informatie over leads en verkopen leest u de toelichting.

Nee: U kunt ook uitsluitend voor kliks betalen, lees verder.

Toelichting: Met afrekenmodellen als CPL (Cost Per Lead) en CPS (Cost Per Sale) betaalt u pas als een bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Dit kan een aankoop, informatieaanvraag of nieuwsbriefinschrijving zijn. Een combinatie met CPC (Cost Per Click) is ook mogelijk: u betaalt voor elke klik, en nog wat extra als die klik de gewenste actie oplevert.

Wilt u betalen per klik?

Ja: Dan bent u met Google AdWords wat kosten betreft het beste uit. Naast een paar euro opstartfee betaalt u verder alleen voor de kliks, dit kan al vanaf 3 cent per klik. Zie ook de toelichting.

Nee: Lees verder bij de volgende stap

Toelichting: Anders dan bij affiliate netwerken is betalen per klik de enige optie met AdWords (hoewel CPM ook mogelijk is in bepaalde gevallen). Bedenk verder dat support uitsluitend online mogelijk is en de kwaliteit van de kliks kan verschillen. U betaalt kortom voor alle kliks, ook die die niet tot een verkoop of informatieaanvraag leiden.

Plant u een kortlopende advertentiecampagne?

Ja: Hou er dan rekening mee dat het moeilijk te voorspellen is hoeveel leads en sales het u zal opleveren via affiliate netwerken. Het aantal kliks is meestal wél goed te voorspellen.

Nee: Dan is een affiliate programma wellicht een goede keuze. Hierbij gaat u als adverteerder een relatie met affiliates van maanden, soms zelfs jaren aan. Zie verder de toelichting.

Toelichting: Die tijd is nodig om het samenspel tussen advertentie en advertentiemedium te optimaliseren. Dit is een groot verschil met een traditionele bannercampagne, die wordt doorgaans na een week, een maand of een kwartaal gestaakt.

Wilt u vooraf exact weten wat een advertentie u oplevert?

Ja: Dan is Google AdWords in zekere zin de beste keus: u krijgt vooraf een nauwkeurige schatting van het aantal kliks dat u kunt verwachten voor uw gekozen dagbudget. Let wel, van een klikker een koper maken is natuurlijk nog een heel ander verhaal.

Nee: Vraag dan in elk geval vooraf hoe het affiliate netwerk met u afrekent. Zo kunt u bij Daisycon bijvoorbeeld kiezen of u per klik, lead of sale betaalt, en of dit een vast bedrag of percentage van de door de affiliate gerealiseerde omzet is.

Wilt u adverteren via Google én affiliate netwerken?

Ja: Dan kiest u volgens de experts voor de ideale combinatie. Die AdWords hoeft u overigens niet altijd zelf te betalen, meer hierover in de toelichting.

Nee: Is ook wat voor te zeggen. Met AdWords kun je publishers nauwelijks voorwaarden opleggen, affiliates wel. Affiliates kunnen verder uw koopwaar integreren in de eigen site, verkoopbevorderend en niet mogelijk met AdWords.

Toelichting: eBay draagt duizenden keywords over aan zogenaamde keywordbuyers. Dit zijn affiliates die voor eigen rekening AdWords plaatsen om eBay te promoten. Voor elk nieuw lid dat ze zo aanbrengen betaalt eBay een vergoeding.

Wilt u affiliates voor u laten rennen?

Ja: Voorzie ze dan van hulpmiddelen en help ze met contentintegratie (bijvoorbeeld een kant-en-klare webshopmodule met uw producten). eBay zegt het zo: wat goed is voor de affiliates is goed voor eBay.

Nee: Hou er dan rekening mee dat affiliates altijd zullen kiezen voor de adverteerder die hen het meeste oplevert. Loyaal zijn de meeste affiliates daarbij niet: zodra uw concurrent meer biedt voor een lead of sale halen ze uw advertenties offline.

Heeft u behoefte aan meer informatie?

Ja: Surf dan naar affiliate forum. Op deze site delen affiliates en vertegenwoordigers van de netwerken ervaringen en tips. De meeste grote netwerken hebben een eigen channel, zo vormt u zich snel een beeld van de voor- en nadelen (volgens de bezoekers) per netwerk.

Nee: Dan bent u klaar voor het echte werk. Bezoek de sites van de verschillende netwerken en maak uw keuze.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond