Deel dit artikel
-

Afhaalsite Urbanbite gelanceerd

Via de site Urbanbite.nl , die gisteren is gelanceerd, kunnen Amsterdammers online een maaltijd bestellen bij 75 restaurants. Sinds oktober is Urbanbite al actief in Londen, volgens de initiatiefnemers "met veel succes". Het concept zal ook in andere Europese steden geïntroduceerd worden en dient uit te groeien tot een 'convenience portal'.

Op de site van Urbanbite kan iemand aan de hand van zijn postcode een restaurant in de buurt opzoeken en daar een bestelling plaatsen. De maaltijd wordt vervolgens thuisbezorgd. Fleur Rutten, general manager Urbanbite: "Wij hebben deze restaurants laten testen en kijken verder of ze professioneel te werk gaan, ze moeten bijvoorbeeld een toegenomen vraag wel aankunnen." Restaurants betalen Urbanbite een vast percentage aan commissie over iedere bestelling. Welk percentage dit is wil Urbanbite niet vertellen. Rutten: "Voor de klant zal het geen effect hebben, die betaalt de normale prijs."

Het grote voordeel voor de restaurants is dat ze nieuwe klanten krijgen, zegt Rutten. Het nadeel kan zijn dat vaste klanten via de site gaan bestellen en restaurants dus eigenlijk omzet gaan verliezen. Volgens Rutten valt dat wel mee. "Onze doelgroep bestaat niet uit de vaste klanten, zij gaan rechtstreeks naar de winkel. Wij richten ons op de groep mensen die eens iets anders wil proberen, dat betekent een nieuwe klantenkring voor de aangesloten restaurants." Bovendien zal de reclame die de site voor zichzelf gaat maken in januari, ook reclame betekenen voor de aangesloten restaurants, aldus Rutten.

"We willen van Urbanbite een convenience portal maken voor stadsbewoners," vertelt Rutten. "Mensen kunnen er een maaltijd bestellen, de stomerij een opdracht geven of een schoenmaker regelen." De bedoeling is dat het concept in meerdere Europese steden wordt gelanceerd. In Londen werkt Urbanbite met 300 restaurants, de site claimt dat er maandelijks 50 bijkomen. Rutten: "Ik denk dat het concept succesvol wordt omdat we meteen inkomsten hebben." Verdere inkomsten denkt Urbanbite in de toekomst te halen uit online advertising. Binnen anderhalf jaar verwacht het bedrijf winstgevend te zijn.

Initiatiefnemers van Urbanbite zijn Zsolt Kohalmi (ex ABN AMRO) en Reinier Evers (ex Agency.com). Het startkapitaal van het bedrijf wordt verzorgd door Agency.com en aandeelhouder Newconomy, dat een belang van 20 procent in het bedrijf heeft.

Deel dit bericht

10 Reacties

Pim Hutjens

Urbanbite laat zien hoe je een goede ecommerce site bouwt! De site is snel, duidelijk, biedt gemakkelijk toegang tot zijn diensten en weet de gebruikersinformatie (vorige bestellingen) te gebruiken om de consument van dienst te zijn. Mijn complimenten voor deze mooi vormgegeven site die uitblinkt in navigatie en gebruiksgemak. Alleen jammer dat ik nergens een lijst met restaurants kan inzien, wat ik wel prettig vind voor mijn beeldvorming over de dienst. 1 vraagje: wanneer komt Urbanbite naar Apeldoorn? Pim HutjensPCM Interactieve Media

rob troostwijk

Maanden heb ik mij zitten verheugen. Er was mij iets geweldigs in het vooruitzicht gesteld, de fijnste restaurants, de heerlijkste gerechten. Ik ging er eens goed voor zitten en tikte mijn postcode in, hartje Amsterdam. Ik wist nog niet waar ik trek in zou hebben, dus vinkte ik alle 13 smaken aan. Et voila, de namen van 31 'restaurants' flitsten over mijn scherm, maar toch slechts 21 unieke namen; 1 restaurant kwam zelfs 4x voor, speciaal waarschijnlijk voor de multi culturele smulpaap. Nou ja, smulpaap. Bij de genoemde 'restaurants' valt weinig te smullen. Want de meeste adressen zou ik iemand zonder smaakpapillen nog niets eens durven aanraden. Wat een treurigheid, Turkse shoarmatenten, de meeste staan niet eens onder hun eigen naam in het telefoonboek, de American Number One Pizza, waar ze hun hand niet omdraaien voor het voorbij fietsen van 'fastfood', 'pizza', 'shoarma' en nog iets onduidelijks. En wat te denken van de 'Kerklaan Express', of de 'Moussaka Express' of de 'Indiaase en Surinaamse Bezorglijn" ?De enige die de moeite waard is, is Tjin's Exotische broodjes in de Van Woustraat. Daar loop je gewoon even naar toe als je in de buurt bent, maar gaat wel om 6 uur 's avonds dicht, dus da's niks voor de razendsnelle young urban nog wat.Kortom, bij het zien van het aanbod van Urbanbite is mij de eetlust totaal vergaan. En ach, dat schiet mij net te binnen, met Food.com is het ook niets geworden (maar die bezorgden natuurlijk niet in Amsterdam). Vriendelijke groeten van Rob  

Johan van Mil, The Floor

Complimenten Fleur en collegae! Goed initiatief waar ik zeker vaste klant ga worden!

Job Franken

Ik heb de Urbanbite service geprobeerd en ben zeer tevreden. De pizza was binnen de kortste keren (warm) thuis, was van goede kwaliteit en de prijzen zijn prima! Ik vind de reactie van dhr. Troostwijk een beetje vreemd. Verwacht hij dat hij Beluga kaviaar geserveerd krijgt? Volgens mij ligt de kracht van de service primair in gemak (vanuit tijdsgebrek), niet in chateaubriands of dure bordeaux! Als dhr. Troostwijk overigens adresjes heeft van partijen die dergelijke producten binnen een uurtje aan huis bezorgen houd ik mij aanbevolen! Met culinaire groet, Job

rob troostwijk

Minstens tweemaal per week vind ik een foldertje in mijn brievenbus waarin mij de lekkerste pizzi, moussaka's, kebabs, rotti's enz. worden aangeboden. Bij gelegenheid probeer ik wel eens een van deze adressen uit. Ik neem het foldertje uit de keukenla, bel op, bestel wat ik hebben wil, en wacht rustig af. Bij een restaurantje dicht in de buurt kost dit zo'n 20 minuten. De bel gaat, ik doe open, ik betaal en het grote schransen kan beginnen. Zou ik, om maar eens wat te noemen, trek in sushi's hebben dan ga ik naar http://www.sushitime.nl, daar heb ik Urbanbite niet voor nodig.Ik verwacht helemaal niets, maar soms wil ik inderdaad Beluga kaviaar en een Chateaubriand Voor Twee Personen geserveerd krijgen, en ben best bereid daar wat langer op te wachten, maar daar voorziet Urbanbite niet in. Urbanbite heeft vooral het bestellen van de pizza (is ook rond) opnieuw uitgevonden. Vriendelijke groeten van Rob 

Matthijs Diris

Heb het net geprobeerd. Was erg gemakkelijk en handig. Ik wist niet dat er zoveel bezorgrestaurants in mijn buurt zaten. Ik besluit bij deze dan ook nooit meer te koken! Urbanbite, bedankt voor dit goede initiatief!I will tell my friends… ps. Erg vreemde reactie van die meneer Troostwijk. De Gouden Gids gooi je toch ook niet weg als er toevallig een loodgieter in staat die slecht is? Probeer nou eens de positieve dingen in zo´n nieuw initiatief te vinden. Afkraken is zooo makkelijk.

Fleur Rutten

Beste Rob,Jammer dat onze site je tegenvalt, wij hebben heel hard gewerkt om de site zo toegankelijk mogelijk te maken. Het viel me op dat je op 1 juli 2000 op deze site ook al niet erg bemoedigende feedback gaf. Het verbaast mij dan ook enigszins dat je nu zegt dat je je hebt zitten verheugen de afgelopen maanden!Wij hebben in jouw postcodegebied op dit moment 21 restaurants waarbij je een bestelling kunt plaatsen. Dit aantal lijkt me toch voldoende om een keuze uit te maken. Uiteraard kun je ons je favoriete restaurants aanbevelen waar je graag zou willen bestellen (dus als je dan toch Job op de hoogte houdt, stuur mij dan ook even een mailtje). Wij zullen dan onze uiterste best doen om deze restaurants ook op de site te krijgen zodat jullie allebei via Urbanbite kunnen bestellen.

Ate Wiersma

Leuke site, snel en gebruikersvriendelijk. Maar dan moeten er ook deelnemers in het Noorden zijn. Enfin, terug naar de Pizza-bestellijn.

Lars van der Steen, Dutchmoose

Fleur, leuke site. Tip: maak het voor bezoekers mogelijk restaurants en gerechten zelf ratings te geven voor bijvoorbeeld kwaliteit en snelheid. Juist je gekozen doelgroep – mensen die iets nieuws willen proberen – heeft baat bij de mening van anderen. Hoewel restaurants die structureel slechte recenties krijgen waarschijnlijk zullen afhaken als partner van Urbanbite, zou deze aanpak je geloofwaardigheid (Rob heeft gelijk) en vooral je toegevoegde waarde ten goede komen.

Ton van den Hoogen

Jammer dat de boodschapper van het nieuws ook in de Nieuwe Economie net zo het hoofd wordt afgehakt als in de verre oudheid. Natuurlijk, Rob Troostwijk stelt het in wat ronde bewoordingen, maar er staan toch inderdaad bijzonder weinig restaurants op de site; in Amsterdam zijn er fysiek toch echt over de duizend. De dubbele vermeldingen zullen er ontgetwijfeld nog worden uitgehaald (?) en de diversiteit en kwaliteit ongetwijfeld nog omhoog gaan.Elke site heeft recht op een opstartfase, en deze heeft zeker kans van slagen als ze snel het aanbod uitbreiden en waarmaken wat ze beloven. Over een maand of wat nog maar eens kijken. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond