Deel dit artikel
-

Albelli wordt tweede partij in Engeland met overname

Het Nederlandse Albelli heeft het Britse Bonusprint overgenomen. De tweede overname in het Verenigd Koninkrijk maakt van de online fotoboekenleverancier de tweede partij in dat land.

Eerder nam het Fotoboek over. Hoeveel geld er gemoeid is met de overname van Bonusprint, dat wil Kees Arends, algemeen directeur van Albelli niet kwijt. “Het is een substantieel bedrag, zeker in onze wereld.”

Eerder ging het Duitse digitale filiaal van Albelli van start, dat vanuit Nederland werd aangestuurd. Dit leek niet te werken om een plek op de Duitse markt te veroveren, want vorig jaar werd besloten dat een joint venture het consumentenmerk van Albumprinter, Albelli, in Duitsland van de grond moest krijgen.

De markt in het Verenigd Koninkrijk op dit gebied nog niet zo groot als die in Duitsland of Nederland. Welke aanpak beter werkt om een plekje op een markt te veroveren, een joint-venture of een overname, dat kan Arends niet zeggen. “We doen allebei. Al kijken we ook nog naar acquisities in Duitsland.”

De productiefaciliteit van Albelli staat in Den Haag. “Wij produceren de fotoboeken zelf. Naar mate de productie toeneemt, bijvoorbeeld door de overname van een andere partij, kunnen wij efficiënter werken.” Dat is ook de reden dat Albelli voor overnames vooral kijkt naar Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Van daar uit kan je klanten zonder vertraging bedienen.”

Bonusprint behoudt voorlopig de eigen naam en website, maar gaat gebruik maken van de technische kennis, software en marketingkennis van Albelli. Albelli maakt naast fotoboeken overigens ook zaken als onder meer kalenders, posters en agenda’s.

Bron foto: dbradfordc (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond