Deel dit artikel
-

Albert sluit distributiecentrum Beverwijk

Albert, de bezorgdienst van onder meer Albert Heijn, Etos en DeliXL, sluit een van zijn drie distributiecentra. Het gaat om de vestiging in Beverwijk, deze wordt in januari gesloten. Voor de tachtig medewerkers wordt vervangend werk binnen Ahold gezocht. Als reden wordt streven naar efficiency genoemd, maar het aantal klanten voor Albert blijkt ook tegen te vallen.

De distributiecentra in Rotterdam en De Meern nemen de taken van de vestiging in Beverwijk over. Klanten binnen het bezorggebied van Beverwijk kunnen gebruik blijven maken van de diensten van Albert, meldt het bedrijf. Albert zegt dat een jaar na de start geconcludeerd kan worden dat er efficiënter gewerkt kan worden met twee distributiecentra, wat reden zou zijn voor de sluiting van de vestiging in Beverwijk. "Het is resultaat van een leerproces, van een jaar actief zijn met Albert", zegt een woordvoerster van Albert.

Het lijkt er ook op dat de sluiting is ingegeven door het tegenvallende aantal klanten. Albert zegt zelf dat er nieuwe klanten bijkomen, maar dat de prognose niet gehaald wordt. De woordvoerster spreekt van "honderden" aanmeldingen per week. Hoeveel dat in de prognose was wil ze niet zeggen. "Over dergelijke zaken doen we geen mededelingen."

Albert ontkent dat er een verband is tussen het sluiten van de vestiging in Beverwijk en het tegenvallende aantal (nieuwe) klanten. "Het is niet zo dat we geen groeipotentieel meer zien in het bezorggebied van Beverwijk", zegt de woordvoerster. Ze wijst er ook op dat Albert in november nog Den Bosch en Breda toevoegt aan het bezorggebied. Albert weet nu naar eigen zeggen 51 procent van de Nederlandse huishoudens te bedienen. "We zullen ons nu inspannen om verkoop in die gebieden te intensiveren", zegt de woordvoerster.

In het distributiecentrum in Beverwijk werken tachtig medewerkers. De woordvoerster van Albert zegt dat er naar vervangend werk voor deze mensen binnen Ahold gezocht wordt. "Gedwongen ontslagen sluiten we uit."

Albert ging vorig jaar van start en is een samenwerking van de vijf werkmaatschappijen van Ahold. Dit zijn behalve Albert Heijn, Etos en DeliXL ook Gall&Gall en de De Tuinen.

Zie ook het artikel in Emerce Magazine over de start van Albert.nl.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pepijn

Met het voorbehoud dat ik de feiten wellicht niet helemaal juist heb: is het raar dat Albert dit moet doen? Zit je als consument te wachten op een bezorgservice van 6 euro 80, waarbij ik duurdere boodschappen dan in de supermarkt een dag later bij mij kan laten bezorgen? Iedereen die hier niet op zit te wachen mag nu z'n vinger opsteken… Bij de concurrent, Max foodmarket, is levering binnen 4 uur mogelijk, gratis, en tegen prijzen die lager zijn dan bij Albert. Nadelen zijn echter dat de 'luxere'producten en merken ontbreken en de keuze beperkt is. Er blijkt echter wel dat Max een betere propositie heeft, gezien het succes. Opdracht aan Albert is dus: geen bezorgkosten, een iets duurder product met ruimere keuze vandaag besteld, vandaag in huis. Dan kan je morgen weer een distributiecentrum openen.

Joshua

Dit is nu zo'n oer-hollandse reactie. * 6,80 betalen voor het bezorgen. Je betaalt bij Albert voor service, keus (ook Gall&Gall en Etos artikelen) en kwaliteit (merken, vers artikelen zijn vers, ed). De artikelen zijn overigens even duur als in de winkel (het idee dat het duurder zou zijn is geschiedenis, en stamt uit de tijd van AH-thuisservice). Maar goed ieder moet het voor zich weten. Mijn voorkeur gaat uit naar Albert, ik hecht waarde aan service, keus en kwaliteit. Ik vraag me trouwens af hoelang Max het nog kan volhouden zonder bezorgkosten te vragen? Nu lacht iedereen Max toe, maar ik denk eerder dat het een media-spelletje van ze is, ingaan op de negatieve publiciteit rondom Albert/Ahold. Max doet zich, mijn inziens, beter voor dan dat ze ervoor staat.

paul van den heuvel

Ook hier doet zich weer het fenomeen voor wat ik inmiddels de platgeslagen derde dimensie noem. Heeft iemand zich ooit de moeite getroost om een boodschappenlijstje bij Albert op te voeren. Inmiddels heb ik twee pogingen ondernomen en hierbij mijn ervaringen. Na een uur klikken heb ik pas de helft van de afdelingen bezocht, op de afdelingen tref ik regelmatig nou net die producten niet aan die ik nou net altijd in de winkel koop. Waart ik het dan nog niet over heb is de snelheid, met breedband gaat het nog, met smalband lijkt mij het helemaal hopeloos. Al met al is er geen positieve drive voor me om bij Albert te kopen, het biedt geen convenience, het draagt niet bij omdat ik alsnog naar de winkel moet en het gaat mij nog meer kosten ook. Zie daar de neerwaartse spiraal waarin Albert verkeert. Kan het anders? Ja, schrap de dure distributiemethode en gebruik je bestaande distributienetwerk (laat klanten naar je winkel komen waar ze alles ingepakt en wel kunnen ophalen), zorg voor voldoende assortiment en zorg dat je klanten de eerste keer dat ze bij je komen direct een boodschappenlijstje hebben van de spullen die ze normaal bij je in de winkel kopen (dat laatste moet niet al te moeilijk zijn gezien de bonuskaartgegevens die aanwezig zijn). Tenslotte kun je dan nog extra luxe bieden aan die klant die bij je koopt door hem of haar in de watten te leggen. Hoe? Da's de creativiteit die je als ondernemer moet hebben. Bij Albert en zijn winkels is die al aanwezig maar benut die dan ook. Natuurlijk kun je mij ook mailen. Binnen een uur heb je een A4tje van me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond