Deel dit artikel
-

Amazon brengt kopers in kaart

Weer wat nieuws van Amazon : de 'Purchase circles'. De 'cirkels' tonen het koopgedrag van consumenten met dezelfde kenmerken (bijvoorbeeld Harvard-studenten). Zo ontstaan bestseller-lijsten per community. Handig als advies-instrument voor consumenten, als vermaak en als bron van informatie voor ondernemers, marketeers en beleidsmakers.

Wereldwijd heeft Amazon ruim 10 miljoen consumenten. Inzicht in hun koopgedrag levert een interessant en divers beeld op van verschillende categorieën online kopers. Amazon brengt de Purchase circles onder de aandacht met de vraag: 'What are they reading at Harvard Business School?' Het antwoord – Technology Integration van Marco Iansiti – kan interessant zijn voor managers, maar ook voor studenten en journalisten die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen binnen hun vakgebied.

Zo bieden de cirkels inzicht in de meest verkochte boeken, cd's en video's van tientallen Amerikaanse universiteiten en daarnaast van bedrijven, gouvermentele instellingen en non-profitorganisaties. Ook per land kunnen dergelijke gegevens worden opgezocht. In Nederland verkoopt het boek Mega Memory van Kevin Trudeau het best, terwijl The Best of George Michael het hoogste scoort bij de cd's.

De cirkels komen tot stand door anonieme verkoopgegevens als postcode, land van herkomst en domeinnaam algoritmisch te bewerken. Aldus wordt van honderden verschillende webgemeenschappen het koopgedrag in kaart gebracht. De gegevens van de grotere cirkels worden wekelijks aangepast, die van kleinere elk maand. Reële verkoopcijfers worden overigens niet verstrekt. Voor regionale trends en ontwikkelingen binnen bepaalde sectoren van de markt bieden de cirkels echter interessante informatie.

Vooralsnog biedt alleen de Amerikaanse site van Amazon de nieuwe service aan. De Engelse en de Duitse sites van het bedrijf zullen naar mag wordt verwacht op termijn wel volgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond