Deel dit artikel
-

Amazon koopt zich in op Chinese markt

Met de overname van Joyo.com heeft Amazon zichzelf een positie verworven op de markt in China. Amazon betaalt 75 miljoen dollar voor Joyo.com, dat momenteel de grootste online verkoper van boeken, cd's en dvd's is in China.

Joyo.com Limited is opgericht in 2000 en is gevestigd op de Britse Virgin Eilanden. Het exploiteert de websites www.joyo.com en www.joyo.com.cn en werkt daarvoor samen met Chinese partners en affliliates. Joyo.com is niet beursgenoteerd, omzetcijfers zijn niet bekend. Amazon meldt ook niet hoeveel omzet Joyo.com zal toevoegen aan de eigen balans.

De oprichters van Joyo.com – tevens actief in het management van het bedrijf – krijgen 75 miljoen dollar betaald voor hun bedrijf, waarvan 72 miljoen in contanten. Ze zien in de overname een mogelijkheid om sneller te groeien. Lei Jun, oprichter en chairman van Joyo.com: “Ik heb er vertrouwen in dat Amazon’s expertise op het gebied van wereldwijde e-commerce in combinatie met onze ondernemersgeest, zal leiden tot een betere online koopervaring en een verdere groei van e-commerce in China.”

“We zijn erg blij dat we via Joyo.com nu actief kunnen worden op de Chinese markt,” zegt Amazon-ceo Jeff Bezos in een verklaring. “In een relatief korte tijd heeft Joyo.com zichzelf gevestigd als het belangrijkste internetwinkel voor boeken, muziek en video’s in China. We zijn blij dat we nu actief zijn op een van de meest dynamische markten ter wereld.” China is het zevende land waarin Amazon een lokale site start, verder heeft het sites in de Verenigde Staten, Canada, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Japan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond