Deel dit artikel
-

Amazon ook in dvd-verhuur, zegt Netflix

Ook Amazon zal zich gaan richten op online dvd-verhuur. Dit zegt Netflix, de grootste online dvd-verhuurder in de Verenigde Staten. In reactie op het nieuws daalde de koers van Netflix met 40 procent.

Het was de ceo van Netflix die tijdens een conference call naar aanleiding van de bedrijfsresultaten melding maakte van de plannen van Amazon, zo meldt Cnet. “We hoorden dergelijke geruchten twee weken geleden, en we zijn in staat geweest om ze bevestigd te krijgen”, aldus ceo Reed Hastings. Amazon meldde dat klanten vragen om dvd-verhuur, maar dat er nog geen datum voor introductie van een dergelijke dienst bekend is.

Netflix is met 2,2 miljoen abonnees de grootste verhuurder van dvd’s via internet. Abonnees betalen per maand 21,99 dollar en mogen dan onbeperkt dvd’s huren, met als randvoorwaarde dat ze er maximaal drie thuis mogen hebben. Via een enveloppe die meegeleverd wordt kunnen de dvd’s teruggestuurd worden. Het model van Netflix kreeg in veel landen navolging, waaronder ook in Nederland met onder andere Emmy''s en Keeno. De laatste werkt samen met Veronica.nl.

Volgens ceo Hastings van Netflix kan zijn bedrijf de concurrentie met nieuwkomers wel aan. Behalve Amazon kwamen ook eerder al Blockbuster en Wal-Mart met online dvd-verhuur. Met Blockbuster is Netflix inmiddels in een prijzenslag verwikkeld geraakt, het zal per november de tarieven voor abonnementsgeld verlagen naar 17,99 dollar. De reactie van Blockbuster – een nog lager abonnementstarief – liet niet lang op zich wachten.

“We denken dat we met succes kunnen concurreren want we hebben een grote omvang, we verschepen drie miljoen dvd’s per week, en we hebben vijf jaar ervaring in deze markt”, zei Hastings tijdens de conference call. Beleggers dachten daar duidelijk anders over. Het aandeel Netflix raakte in een vrije val. De koers daalde van 17,43 naar 10,30 dollar, een waardevermindering van 40 procent.

Netflix zag in het kwartaal eindigend 30 september de omzet met 96 procent stijgen. Het boekte een omzet van 141,6 miljoen dollar, een record, zo meldde het bedrijf. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal was er een groei van 18 procent. De nettowinst (Gaap-niveau) bedroeg 18,9 miljoen dollar, tegenover 2,9 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal nieuwe klanten groeide met 54 procent naar 590 duizend. Daar staat tegenover dat de ‘churn’, de mate waarin klanten besluiten om hun (proef) abonnement niet te verlengen, toenam van 5,2 procent vorig jaar naar 5,6 procent in het fiscale derde kwartaal van dit jaar. In de vooruitzichten voor het komende jaar waarschuwde Netflix al voor toenemende concurrentie, tijdens de conference call werd duidelijk waarop die waarschuwing was gebaseerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond