Deel dit artikel
-

Amazon stapt in autoverkoop met Greenlight

Amazon.com stapt inderdaad in de autohandel. Enkele weken werd al bekend dat de etail-reus een aantal domeinnamen geregistreerd heeft die te maken hebben met autoverkoop. Samen met de reeds draaiende autoverkoper Greenlight.com zal het een co-branded site opzetten.

Dit nieuws meldt Cnet . De autosite wordt een onderdeel van het Amazon-imperium, net zoals de boeken-, DVD- en cd-sites dat zijn; een tab bovenaan de homepage. De opzet is vergelijkbaar met de overeenkomst die Amazon met Drugstore.com heeft en met Living.com had, voordat deze winkel failliet ging. In januari maakte Amazon al bekend een aandeel van vijf procent in de autowinkel te hebben genomen. Of en hoe Amazon de eigen domeinnamen gaat inpassen, is nog niet bekend.

Aan de vooravond van de verregaande samenwerking krijgt Greenlight.com een investering van 39 miljoen dollar, van Amazon en de venture capitalmaatschappijen Techno-Venture en Kleiner Perkins Caufield & Byers. Daarmee voegt het bedrijf zich tot de 'happy few' die een derde ronde financiering voor elkaar krijgen. Deze week besloot concurrent CarOrder.com de deuren te sluiten. Het grote verschil tussen Greenlight en de meeste concurrenten, zoals AutoBytel.com , is dat Greenlight wel via de bestaande dealers werkt, en niet rechtstreeks verkoopt. Amazon en Greenlight weten zich in ieder geval gesterkt door een onderzoek van Jupiter , volgens wie de online autobranche gouden tijden tegemoet gaat.

Het is voor Amazon te hopen dat deze samenwerking beter verloopt dan die met Living.com. Deze meubelwinkel ging laatst failliet, wat Amazon minstens twintig miljoen dollar kostte. Via Greenlight komt er ook weer geld binnen; In januari kwamen de twee overeen dat Amazon marketing en promotie voor Greenlight.com gaat doen, in ruil voor 82,5 miljoen dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond