Deel dit artikel
-

Amazon start speelgoedwinkel met Toysrus.com

Eén sterk merk combineren met een ander sterk merk, dat moet goed gaan. Althans, dat denken Amazon en speelgoedwinkel Toys 'R' Us: Samen willen ze in het najaar een co-branded website voor speelgoed openen. Zo ontstaat verreweg 's werelds grootste online speelgoedwinkel. In 2001 moet er nog een babywinkel volgen.

Of de twee op termijn over gaan in een fusie, daarover zwijgen de etailers nog. Voorlopig gaat het dus alleen om samenwerking. Door met een 'click & mortar' als Toys 'R' Us in zee te gaan, lijkt Amazon in ieder geval mee te gaan in de gedachte dat 'pure play' Internetbedrijven het op termijn niet zullen redden. Aan de andere loopt Amazon weinig risico; Het bedrijf is inmiddels in zoveel branches werkzaam, dat een eventuele mislukking op te vangen is. Deze week werd bekend dat Amazon zich ook op de automarkt wil storten, gezien de domeinnamen die het registreerde.

De bedrijven kwamen een tienjarig contract overeen. Niet alleen in de voetballerij een eeuwigheid, ook op de Internetmarkt is dit een lange overeenkomst. Toysrus.com zal zorg dragen voor de inventaris en het management daarvan. Amazon ontwikkelt de site, verzorgt de logistieke keten en doet de customer service. Saillant detail: Beide etailers werden onlangs beboet wegens veel te late leveringen rond kerst 1999. Wel blijft Amazon doen waar het goed in is; klanten trekken. Het 'lastige' inventaris-traject laat CEO Jeff Bezos over aan zijn partner.

De (Amerikaanse) concurrentie op speelgoed-gebied zal het nog moeilijker krijgen. Eerder dit jaar moest Toysmart de site al sluiten nadat de verkopen ernstig achterbleven bij de verwachtingen. Ook KBKids verkeert in moeilijkheden.

Zie ook:
Cijfers Amazon vallen tegen
COO Galli stapt op bij Amazon

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

Amazon is making the serious mistake of losing focus. Amazon is for books, maybe CDs, but not auctions, cars, toys… They are really guilty of brand extension and I don't believe this works in the long run. I'm surprised they haven't concentrated more on deals with real world bookshops so they can combine the fun-shopping aspects of Amazon (the unlimited catalogue) to the coffee-corner relaxed browsing in the better book shops. But now, when the going gets tough, the brands start to panic!

Bart Peters

ToysRus is verantwoordelijk voor 'inventory and management' betekent 'voorraadbeheer en management' en niet 'inventaris', ofwel de inkoop van de bureaustoelen bij Ikea voor op kantoor. Waarschijnlijk is dat niet het 'zware traject' waarvoor Jeff Bezos een partner nodig heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond