Deel dit artikel
-

Amazon wil alliantie met Walmart

Amazon.com lijkt de kant van de 'oude' economie op te willen. Volgens de Britse Sunday Times wil 's werelds grootste Internetwinkel een strategische samenwerking aangaan met Walmart , de grote Amerikaanse winkelketen. Amazon zou daarbij de e-commerce leverancier van Walmart worden.

De gesprekken zouden nog geheim zijn, maar de Britse krant tekende de woorden op uit de mond van een bestuurder die nauw bij de besprekingen betrokken is. Binnen zes weken zou er een akkoord kunnen liggen. Walmart zou dan toegang krijgen tot de expertise van Amazon op het gebied van online bestellen en logistieke afhandeling. Als tegenprestatie krijgt Amazon de mogelijkheid om zichzelf in de 4500 winkels te presenteren. Daarnaast zou Walmart geld in de alliantie steken, en een percentage van de online omzet afstaan aan Amazon. Het is niet waarschijnlijk dat Walmart een aandeel neemt in de etailer.

De bron van de krant zegt: "Jeff (Bezos, CEO van Amazon) wil de grootste online retailer ter wereld worden, met een groot assortiment. Hij heeft de technische expertise, maar niet de verkopen, de klanten en het kapitaal. Walmart heeft wel verkoop en geld, maar een zwak online merk. Ze passen goed bij elkaar, maar het zal niet makkelijk zijn een alliantie van de grond te krijgen."

De eventuele stap past in de huidige trend dat de pure dotcommers weer het fysieke winkelcentrum opzoeken. Voor de klantenservice vinden met name analisten het slimmer voor een winkel om meerdere kanalen te hebben, in plaats van alleen het internet. De deal zou Amazon niet slecht uitkomen. De beurswaarde van het bedrijf is binnen een jaar met ongeveer een factor tien afgenomen. De huidige waarde ligt rondom de 3,5 miljard dollar.

Vorige week nog ontsloeg Walmart.com, de online afdeling van de winkel, 24 man personeel. Dat is tien procent van het totaal. De winkel gooit goedkope kleding uit het assortiment en wil zich meer richten op duurdere producten. Die zouden zich beter lenen voor online verkoop.

Eerder sloot Amazon eenzelfde soort overeenkomst met speelgoedwinkel Toys &#39 . De speelgoedafdeling van Amazon is samengegaan met de internet-tak van de retailer, nadat bleek dat Amazon het zelf niet zou redden op dit vlak. De speelgoed-operatie kostte Amazon in 1999 nog 39 miljoen dollar. Samen met Toys 'R Us is de grootste concurrent, eToys.com, inmiddels uit de markt gedrukt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond