Amazon wordt warenhuis
Amazon zag het afgelopen jaar de verkopen in de categorieën elektronica en algemene producten als bijvoorbeeld horloges, tassen en speelgoed, stijgen met 35 procent. De verkopen uit de categorie media groeide met een magere 1 procent.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers (PDF).
De online retailer, ooit begonnen met boekeverkoop, breidt het assortiment steeds verder uit en lijkt hier de vruchten van te plukken. In de schappen komt de online koper ook badkameraccesoires, stofzuigers of zelfs eten tegen.
Dankzij een stijging van 35 procent bij onder meer elektronicaproducten, kwamen de verdiensten uit op 2,07 miljard dollar. Bij Media was dit 2,44 miljard dollar. Die categorie heeft nog wel de overhand, maar met de overname van schoenenwinkel Zappos, zou dit wel eens kunnen veranderen.
Op kwartaalbasis groeide de verkopen in elektronica en algemene producten met 41 procent. Bij media was dit 7 procent.
In vergelijking met voorgaand jaar had het bedrijf te maken met een winstdaling van 10 procent. Dit kwam voor een deel door koerswisselingen van buitenlandse valuta en een schikking met Toys ‘R Us.
Amazon heeft in het tweede kwartaal 10 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Het resultaat werd gedrukt door ongunstige koerswisselingen van buitenlandse valuta en een schikking die werd getroffen met speelgoedreus Toys "R" Us.
Desondanks maakte de retailer nog wel 142 miljoen dollar4 winst. De omzet groeide met 14 procent tot 4,65 miljard dollar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Osric Caton
Amazon was toch allang een warenhuis?