Deel dit artikel
-

Amerikaanse pioniers over 2010 (5): Randall Rothenberg

De Amerikaanse overheid dreigt de online sector in 2010 striktere regels op te leggen. IAB-voorzitter Randall Rothenberg ageerde tegen de nieuwe richtlijn dat bloggers strafbaar zijn als ze verzuimen ‘materiële connecties’ met marketers te vermelden.

Blijven de cpm-prijzen dalen in 2010?
"In elke recessie zie je een vlucht van geld uit merkreclame naar direct marketing. Als je uit de recessie komt, groeien de uitgaven aan merkreclame weer. Cpm’s stijgen op premium websites die duidelijk gedefinieerde, regelmatig terugkerende bezoekers hebben. De interactieve sector heeft in de jaren negentig advertentievormen en processen ontwikkeld die opmerkelijk effectief zijn voor direct marketeers, maar minder gunstig voor merkadverteerders. We zitten nu midden in een hervorming om internet even effectief voor merk-adverteerders te maken."

Moeten mediabedrijven zoeken naar nieuwe manieren om geld te verdienen?
"Absoluut. Bijna honderd jaar konden media comfortabel binnenlopen als ‘domme’ kanalen. Dat is niet meer voldoende. We hebben gezien hoe transparantie tot prijsverlagingen leidt. Succesvolle nieuwkomers reageren daarop door hoger in de waardeketen te gaan zitten en nieuwe diensten en oplossingen rond hun producten te creëren. Dat moeten media ook gaan doen."

Maken meer regels uit Washington dat niet moeilijker?
"Dat hoeft niet. De FTC vraagt de industrie om zelfregulering in behavioral targeting en daar werken we aan. Maar Washington draait een beetje door in zijn enthousiasme voor regelgeving. Die richtlijnen voor bloggers zijn fundamenteel in strijd met de vrijheid van meningsuiting. Het document zegt expliciet bloggers minder bescherming hebben dan bedrijven die offline publiceren. Dat is grondwettelijk onjuist."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond