Analyse van de Emerce 100 (2)

In het imago-onderzoek werd de meeste waarde toegekend aan kennis. Aan prijs wordt de minste waarde toegekend (zegt men). Verder bewijst Real Time Company dat een goed imago geen garantie is voor succes. En verder het antwoord op de vraag om men in 2005 juist meer of minder aan ict uitgeeft.
Dat aan kennis de meeste waarde wordt toegekend, zoals blijkt uit het imago-onderzoek Emerce 100, viel te verwachten. Bij Security wordt er de meeste waarde aan gehecht, het minst is dat het geval bij Telecom en mobiel. Daar gaat de aandacht meer uit naar prijs en service.
Wie kijkt naar de waardering voor kennis, prijs, product en service bij Security krijgt een redelijke impressie van wat er gaande is op die markt. Talloze bedrijven binnen de sector verhalen over hoe bedrijven nog zonder firewall hun systemen toegankelijk maken via internet. Is het verkeerde zuinigheid? Dat is volgens deze partijen niet het geval. En dat valt ook niet af te lezen aan de imago-score voor prijs in de Emerce 100. De minste waarde bij alle tien sectoren op alle vier criteria, wordt toegekend aan prijs bij Security. Men heeft geen besef van de gevaren, is de ervaring van beveiligingsbedrijven. Hoopgevend is het dan dat de hoogste waardering voor kennis wordt toegekend binnen de categorie Security. Het besef begint te dagen.
Opvallend is dat de respondenten in het imago-onderzoek gemiddeld over alle categorieën meer waarde toekennen aan service dan aan product. Dat Asp-dienstverleners stevig afgerekend worden op service was te voorzien. Bij het Asp-model besteden bedrijven (belangrijke) taken uit aan gespecialiseerde technologiebedrijven, bijvoorbeeld boekhoudsoftware die niet meer als pakket wordt gekocht, maar via internet toegankelijk is. Dat een server die down ligt bij de Asp-dienstverlener dan zo snel mogelijk weer aan de praat wordt geholpen spreekt voor zich.
Ook bij internetaanbieders & webhosters en bij online marketing wordt er aanzienlijk meer waarde gehecht aan service dan aan prijs. Bij de eerste is dat begrijpelijk, maar dat de waardering voor service bij online marketing hoger is dan het eindresultaat is opvallend. Alleen bij Telecom wordt de service minder belangrijk geacht dan het product.
Zoals het weinig verwondering wekt dat kennis hoog scoort is het ook niet verrassend dat prijs tot het minst belangrijk wordt betiteld. Of hier enige politieke correctheid om de hoek komt kijken is dan natuurlijk de vraag. De praktijk zal uitwijzen of prijs toch wel wat belangrijker is dan op basis van het onderstaande geconcludeerd mag worden. Bij Security wordt er de minste waarde aan gehecht, gevolgd door Online Marketing, Ict-consulting & -services en E-commerce.
Waardering voor kennis, prijs, product en service
Kennis | Prijs | Product | Service | |
Software | 1,5 | 1,9 | 1,5 | 1,6 |
Telecom | 1,9 | 1,6 | 1,7 | 1,6 |
Webdesign & webdevelopment | 1,5 | 2,0 | 1,8 | 1,6 |
Websitemanagement | 1,4 | 2,0 | 1,8 | 1,5 |
Asp-dienstverleners | 1,5 | 1,9 | 1,8 | 1,4 |
E-commerce | 1,5 | 2,1 | 1,8 | 1,6 |
Ict-consulting & -services | 1,3 | 2,1 | 2,0 | 1,6 |
Internetaanbieders & webhosters | 1,7 | 1,9 | 1,9 | 1,5 |
Online marketing | 1,4 | 2,1 | 1,9 | 1,5 |
Security | 1,2 | 2,3 | 1,7 | 1,5 |
NB: Hoe lager de score, hoe meer waarde eraan wordt toegekend
Best beoordeelde partijen per categorie
Kennis bij Security met kennis bij Telecom vergelijken, dat wordt het bekende appels en peren-verhaal. Wel kunnen we op een rij zetten wat de sterkste partijen zijn op het gebied van kennis, prijs, product en service. Hieronder het overzicht.
Kennis | Prijs | Product | Service | |
Software | Oracle | Borland | Macromedia | Oracle |
Telecom | Cisco Systems | Telfort | Cisco Systems | Cisco Systems |
Webdesign & webdevelopment | Macaw | TheFactor-e | Clockwork | Clockwork |
Websitemanagement | Nedstat | Nedstat | Data Distilleries/ SPSS | Nedstat |
Asp-dienstverleners | Siennax* | Siennax* | Siennax* | Siennax* |
E-commerce | Bibit | Mijnwinkel.nl | Minitix | Minitix |
Ict-consulting & -services | IBM | Dell | HP | HP |
Internetaanbieders & webhosters | Xs4all | Demon | Xs4all | Xs4all |
Online marketing | ||||
Security | Symantec | Kaspersky Labs | Checkpoint Systems | Symantec |
* Siennax was de enige Asp-dienstverlener die de minimaal benodigde respons haalde en eindigde daarmee automatisch bij alle criteria op de eerste plaats
Opvallende zaken
Dat een goed imago geen garantie is voor succes bewijst Real Time Company. De voortzetting van Newconomy eindigde op een 97e plaats, maar ging nog tijdens het onderzoek failliet. Enkele opvallende zaken uit de Emerce 100, plus het onderzoek naar de bestedingen.
Telecom als benchmark?
Xs4all en Cisco hebben veel gemeen binnen het imago-onderzoek van de Emerce 100. Beide bedrijven hebben binnen hun categorie – voor Cisco Telecom en voor Xs4all Internetaanbieders & webhosters – de hoogste positie op het gebied van kennis, product en service. De overeenkomst gaat dan nog verder. Bij prijs blijven beide bedrijven steken op de 9e plaats. Waarom staat Cisco dan hoger dan Xs4all in de uiteindelijke ranglijst? De totale score op alle onderdelen is bij Cisco hoger. Moeten we Telecom dan als benchmark nemen? Niet direct. Want nummer 2 uit dit segment (Avaya) eindigt in de Emerce 100 op nummer 15.
Nederland softwareland
De grote softwarebedrijven zijn elders te vinden, zoals in de Verenigde Staten en ook in Duitsland (SAP). Maar dat betekent niet dat de Nederlandse bedrijven het ook in waardering met een geringer aandeel moeten doen. In de top tien van Software zijn vier Nederlandse bedrijven te vinden. Waardering is er voor de software van Tridion (3), Tom Tom (5), Bwise (8) en Exact (9).
Wisselende marketing
Wie de rangschikking op basis van kennis, prijs, product en service van Online Marketing overziet (zie pagina’s …) kan constateren dat de posities onderin snel wisselen. Waar de meeste top 10 lijstjes grofweg wel dezelfde namen bevatten op alle vier criteria (kennis, prijs, etc) daar duiken bij online marketing tien bedrijven op die in wisselende samenstelling de onderste posities van de ranglijstjes innemen. Mogelijke conclusie? Een markt waar de niche nog in ere wordt gehouden.
Siennax
Het was het enige bedrijf in de categorie Asp-dienstverleners dat de minimale respons van n=50 wist te behalen. Een gemakkelijke race werd het toen. Om toch even te benchmarken kunnen we de bedrijven nemen die de drempel net niet wisten te halen. Haalt Siennax dan nog de eerste positie? Helaas. Het moet dan MarviQ en MarketXS voor laten gaan.
Real Time Company
Scoor je goed genoeg op imago voor een 97e plek in de Emerce 100, ga je toch failliet. Het overkwam Real Time Company, het bedrijf dat voortkwam uit het vroegere Newconomy. Het bedrijf, waarin ook de eerder overgenomen ondernemingen Citee en ExplainerDC waren ondergebracht, zag echter geen kans om uit de verliezen te komen. In september belandde Real Time Company op het strafbankje van de AEX vanwege een aanhoudend negatief eigen vermogen, in oktober volgde het faillissement voor het bedrijf. De restanten van Citee en ExplainerDC zijn inmiddels verkocht, de laatste aan MarketXS-onderdeel Facing Facts. Voor de resterende 15 participaties van Real Time Company, velen nog daterend uit de dagen van Newconomy, was ook nog interesse. Wie de uiteindelijke gegadigde zou worden was nog niet bekend op het moment van schrijven.
Vaakst beoordeeld in hun categorie
Microsoft | Software | 505 |
KPN | Telecom | 473 |
Lost Boys | Webdesign & webdevelopment | 375 |
McAfee | Security | 341 |
Xs4all | Internetaanbieders & webhosters | 336 |
Unit4Agresso | E-commerce | 295 |
Cap Gemini Ernst & Young | Ict-consulting & -services | 235 |
Online marketing | 206 | |
Nedstat | Websitemanagement | 180 |
Siennax | Asp-dienstverleners | 70 |
Meer of minder?
Bij het onderzoek werd ook gevraagd naar de bestedingen per categorie volgend jaar. Alleen aan online marketing zal er meer besteed worden, aldus de respondenten. Overwegend blijven de bestedingen gelijk. De meeste animo om de bestedingen terug te brengen valt waar te nemen bij Telecom & Mobiel en bij Webdesign & webdevelopment.
Meer | Hetzelfde | Minder uitgeven | |
Online marketing | 37 procent | 21 | 5 |
E-commerce | 22 | 26 | 5 |
Internetaanbieders & webhosters | 22 | 48 | 9 |
Websitemanagement | 18 | 31 | 12 |
Security | 27 | 43 | 2 |
Ict-consulting & -services | 15 | 39 | 13 |
Webdesign & webdevelopment | 22 | 31 | 15 |
Asp-dienstverleners | 14 | 27 | 11 |
Software | 22 | 40 | 13 |
Telecom & mobiel | 19 | 45 | 15 |
NB. Het was ook mogelijk ‘weet niet’ in te vullen. N=1702
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond