Deel dit artikel
-

AOL en Amazon bundelen krachten op Europese markt

America Online (AOL) en e-tailer Amazon.com bundelen hun marketing- en promotie-inspanningen op de Europese business-to-consumer markt. Artikelen van Amazon, waaronder sinds kort speelgoed en elektronica, krijgen voortaan een prominente plaats op de lokale kanalen van AOL.

AOL Europa heeft naar eigen zeggen momenteel meer dan 4,8 miljoen geregistreerde abonnees. Deze gebruikers krijgen toegang tot het assortiment van Amazon via Shop@AOL, de shopping portal van AOL. Aanbiedingen van Amazon zullen ook hun weg vinden naar consumenten via AOL-kanalen die zich op sport, entertainment en lifestyle richten.

De stap geldt als een logisch vervolg op de in juli aangekondigde samenwerking op de Amerikaanse markt. Als onderdeel van de vijfjarige alliantie nam AOL bij die gelegenheid een belang van honderd miljoen dollar in Amazon. De stap werd door analisten met gemengde gevoelens ontvangen. Was het nu goed of slecht nieuws voor Amazon? De etailer had net zijn cijfers voor het tweede kwartaal naar buiten gebracht en die lieten een netto verlies zien van 401 miljoen dollar. Het belang van AOL kon wel eens een voorbode zijn van een totale overname.

Volgens Amazon is het nog lang niet zover. De directie verwacht volgend jaar winst te maken. De afgelopen maanden sloot het bedrijf allianties met andere etailers, zoals reissite Expedia.com, elektronicawinkel Circuit City en speelgoedketen Toys R Us. Later dit jaar zal ook de Engelse vestiging, Amazon.co.uk., links naar reisaanbiedingen op zijn site plaatsen.

Over de samenwerking in Europa zijn geen financiële details naar buiten gebracht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond