Deel dit artikel
-

AOL Time Warner: grootste verlies in geschiedenis VS

AOL Time Warner heeft het grootste verlies uit de Amerikaanse geschiedenis geleden. De mediamoloch boekte in het eerst kwartaal een verlies van 54,2 miljard dollar, vooral veroorzaakt door een afschrijving van 54 miljard dollar op de overname van Time Warner door AOL.

Het grootste mediabedrijf uit de VS verliest hiermee 12,25 dollar per aandeel. Een jaar eerder verloor AOL Time Warner nog 1,37 miljard dollar, oftewel 21 dollarcent per aandeel.

De afschrijving, die algemeen werd verwacht, is een gevolg van nieuwe regels over goodwill. Koers- en boekwaarde van AOL Time Warner liepen te ver uiteen. Nu kan het bedrijf, dat de fusie volledig met eigen aandelen betaalde, de winsten voor de toekomst weer opkrikken. Het aandeel steeg dan ook nabeurs vier procent in waarde.

De omzet van het bedrijf steeg met 7,1 procent naar 9,76 miljard dollar. Het concern verwacht dat de winst voor belastingen, rente en afschrijvingen (EBITDA) voor heel 2002 vijf tot negen procent zal stijgen. In januari was nog sprake van een verwachte winstgroei van acht tot twaalf procent. De EBITDA-winst voor het eerste kwartaal daalde met 6,4 procent naar 1,9 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal blijft die, na verrekening van recente acquisities, ongeveer gelijk.

De historische afschrijving is even groot als het bruto nationaal produkt van landen als Uruguay en Bulgarije. AOL betaalde in 2000 106,2 miljard dollar voor de aankoop van Time Warner, destijds gezien als teken van de enorme macht van de Nieuwe over de Oude Economie. De afschrijving toont de enorme waardedaling van het concern sinds het barsten van de internet-bubble.

Een aantal onderdelen van het voormalige Time Warner, met name de divisie muziek, presteerde echter uitstekend. CEO Richard Parsons zei tegenover analisten voor veel onderdelen binnen het voormalige Time Warner voor dit jaar "een solide groei" te verwachten, zo schrijft The Wall Street Journal. Ook de televisie-divisie zou herstellende zijn. De succesfilms Harry Potter and the Philosopher's Stone en Fellowship of the Ring brachten voor filmmaatschappij Warner Bros respectievelijk 960 miljoen dollar en 830 miljoen dollar op.

Zo steeg het aantal kijkers naar CNN sinds 11 september met 55 procent. Maar de internetonderdelen van het voormalige AOL leden vooral onder een daling van de advertentie-inkomsten. Het aantal nieuwe AOL-abonnees steeg wel met 1,4 miljoen en ook de breedbanddivisie deed het goed.

Het grootste mediabedrijf uit de VS telt veel belangrijke spelers. De Warner Music Group is met een omzet in 2001 van 3,9 miljard dollar de derde platenmaatschappij ter wereld en AOL met 34 miljoen leden de grootste ISP ter wereld. Time Warner Cable is de tweede kabelaar ter wereld, en Warner Bros (omzet 2001: 6,9 miljard dollar) is 's werelds grootste filmmaatschappij. Time inc. (omzet 2001: 4,6 miljard dollar) is de grootste tijdschriftuitgever ter wereld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond