Deel dit artikel
-

B2B: Europa haalt Amerika in

De Europese online B2B-markt krijgt de komende jaren een groter aandeel in de wereldwijde omzet in deze markt. De VS moeten inleveren: Nu zijn zij nog goed voor 63 procent van de markt, dat zal zakken naar 39 procent in 2004. Met name de groei onder traditionele brick & mortarbedrijven is opvallend, constateert de Gartner Group .

De cijfers blijven overigens explosieve groei vertonen. Voor 2004 heeft Gartner de B2B-markt op 7,29 triljoen dollar geschat. Nu is dat 'slechts' 145 miljard dollar, waarvan 91 miljard wordt omgezet in de VS.

West-Europa is de snelste groeier wat B2B betreft. In 2004 zijn wij goed voor een omzet van 2,34 triljoen dollar. Als grote groeiers ziet Gartner bedrijven als BMW, British Telecom, Deutsche Telekom, Swissair en, jawel, Philips en KLM. De strategie van deze bedrijven wordt zelfs agressief genoemd. 'Nu zelfs deze grote spelers flink in deze markt duiken, is er geen ontkomen meer aan', zegt Gartner-analist Petra Gartzen.

Azië zal als gevolg van de afgelopen crisis iets achterblijven in de groei van B2B-commerce. In 2004 zal hier de omzet 992 miljard dollar bedragen, tegen 9,2 miljard voor afgelopen jaar. De Latijns-Amerikaanse markt groeit van één miljard (1999) naar 124 miljard dollar (2004).

Bron : Internetnews

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond