Deel dit artikel
-

BBC besteedt online advertentieverkoop uit aan Adfab

BBC.com en eBay.nl besteden vanaf 1 september haar Nederlandse online advertentieverkoop uit aan Adfab. De strenge restricties die de BBC hierbij opwerpt zijn voor Rob Molenaar, directeur van Adfab, koren op zijn molen.

De advertenties op beide sites worden op basis van IP targeting technologie van Quova aan bezoekers aangeboden. Molenaar: "Ik ken zo snel geen voorbeeld van een site met een dergelijke volumes die middels het IP-adres het verkeer uit andere landen filtert om daar de advertenties op aan te passen."

Molenaar is erg verguld met het profiel van de lezers van BBC.com: "Die doelgroep, 70 procent is man en een groot deel daarvan (47 procent) bevindt zich in directies van het bedrijfsleven of de overheid, is vaak moeilijk te targetten op het internet. Vanuit een commercieel oogpunt is dat natuurlijk geweldig."

Campagnes slijten

Het was dan ook niet moeilijk om de campagnes voor BBC.com te slijten. "We hebben onder meer campagnes verkocht voor P&O Ferries, een beleggingsproduct van de Rabobank en een personeelswerving van ABN AMRO. Maar ook luxegoederen als bijvoorbeeld een auto van Saab of Mercedes zouden hier niet misstaan", aldus Molenaar.

Adverteren op de BBC.com is strikt gecontroleerd en gereguleerd om het merk en reputatie van de BBC te beschermen.

Restricties zorgen voor exclusiviteit

Het feit dat BBC.com strenge eisen stelt aan de te plaatsen advertenties noemt Molenaar een ‘fantastisch gegeven’: Vaak heb je een overkill aan advertenties. Zij stellen de limiet op twee advertenties per pagina." Daarnaast moeten de advertenties de kwaliteitstoets doorstaan. Het moet visueel passend zijn, de loop van de advertentie moet na vijftien seconden stoppen. "Maar ook de inhoud wordt beoordeeld. Het mag geen statement uitdragen die niet waar kan worden gemaakt."

Adfab vertaalt alle advertenties en legt deze ter goedkeuring voor aan de BBC. "De doorlooptijd is natuurlijk langer, dus dat is wel even wennen. Maar dat draagt wel bij aan de exclusiviteit", meent Molenaar. Enerzijds kan dat een drempel zijn om te adverteren, anderzijds kan het een incentive zijn volgens de directeur van Adfab.

Commercieel platform

BBC.com, het onderdeel van BBC Worldwide waarvoor Adfab de Nederlandse advertentieverkoop verzorgt, is het commerciële platform van BBC.co.uk buiten het Verenigd Koninkrijk. BBC.com heeft dezelfde content BBC.co.uk, een mix van breaking news, business, sport, weer, technologie en lifestyle, alleen met de toevoeging van advertenties.

BBC.com bereikt maandelijks, buiten de UK, 26 miljoen gebruikers. Het Nederlandse verkeer op BBC.com bedraagt op dit moment ongeveer 400 duizend unieke bezoekers per maand die gezamenlijk meer dan 30 miljoen pageviews genereren. De online handelsplaats eBay.nl trekt maandelijks 1.5 miljoen unieke bezoekers.

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Quintin

Mooi gedaan Rob, mooie deal, mooie merken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond