Deel dit artikel
-

BelBios volledig betaalde dienst

BelBios zegt minder negatieve reacties gehad te hebben op de overstap naar betaalde reserveringen dan eerder voorzien. De site voor het reserveren en kopen van bioscoopkaartjes schrapte de mogelijkheid om gratis via e-mail kaartjes te reserveren, in plaats daarvan kwam een sms-dienst voor 55 cent per bericht.

BelBios is al enkele jaren actief met bioscoopreserveringen. De meeste omzet behaalt het bedrijf uit de telefoonlijn 0900 – 9363 die het daarvoor inzet, vertelt Andre-Marc van der Wulp van BelBios. Details over hoeveel het bedrijf nu omzet wil Van der Wulp niet geven. "We houden ons hoofd boven water en zien kans om belangrijke investeringen te doen, zoals het opzetten van een systeem waarmee online bioscoopkaartjes kunnen worden gekocht."

Deze mogelijkheid om via BelBios bij zeventien bioscopen een kaartje te kopen en deze direct online af te rekenen "loopt goed", zegt Van der Wulp. "In november hebben we meer dan vierduizend kaartjes verkocht. Dat is op het totale aantal kaartjes wat die bioscopen verkocht hebben een gering aantal, maar er zit groei in." Per verkocht kaartje worden zestig eurocent transactiekosten voor de klant berekend, BelBios krijgt daar een deel van, vertelt Van der Wulp.

Twee weken geleden stopte BelBios met de mogelijkheid om gratis via de website kaartjes te reserveren, deze konden tot een half uur voor aanvang van de film afgehaald worden bij de kassa, met het reserveringsnummer dat BelBios via e-mail toestuurde. Er zijn nu drie opties, een voor wie geen mobiele telefoon heeft (online reserveren en vervolgens via 0900 – 8808 het reserveringsnummer opvragen) en twee methoden waarbij gebruik wordt gemaakt van sms.

In beide gevallen kost het laten toesturen van een reserveringsnummer via sms 55 eurocent. Wie zich echter eenmalig inschrijft bij BelBios krijgt een login en wachtwoord waarmee het proces van reserveren korter gemaakt kan worden en goedkoper. Na de eerste inschrijving kost reserveren dan per keer 55 eurocent. Wie kiest voor meer anonimiteit, en daarmee optie twee, dient iedere reservering eerst nogmaals met een berichtje te bevestigen, waarna BelBios het reserveringsnummer toestuurt (55 eurocent plus het eigen sms-tarief).

Reden om te stoppen met de oude manier van reserveren is dat het "te vrijblijvend was", zegt Van der Wulp, waardoor mensen niet op kwamen dagen bij de bioscoop. "Het percentage 'no show' lag op ongeveer zestig procent. Bioscopen vonden dit heel vervelend. We probeerden dit te ondervangen door het aantal kaartjes per persoon te beperken (het was mogelijk om er hooguit twee te reserveren, JH), maar dit vonden de mensen die gebruik maken van BelBios weer niet leuk." De nieuwe methode maakt het mogelijk maximaal acht kaartjes te bestellen.

"We hadden veel negatieve reacties verwacht op deze nieuwe methode van reserveren. Het valt echter heel erg mee", zegt Van der Wulp. "Op de tien- tot twaalfduizend unieke bezoekers die we dagelijks op de site hebben is het een gering aantal." Het aantal reserveringen is wel afgenomen, geeft Van der Wulp toe, maar hij verwacht dat dit "na verloop van tijd wel weer gelijk zal komen te liggen". De belangrijkste reden voor de wijziging is dat nu de vrijblijvendheid is uitgebannen, zegt Van der Wulp. De kickback uit het sms-verkeer betitelt hij tot "een kleine businesscase".

Deel dit bericht

4 Reacties

Luc Voncken

Waar vroeger internet volledig vrijheid blijheid was en gratis het credo was is nu een mogelijkheid ontstaan om via SMS een internet site in ieder geval niet meer gratis toegankelijk te maken. Met als bijkomend effect dat niet iedereen zomaar iets doet maar doelbewust met een internet site communiceert. Het kost immers geld. Het betitelen van "De kickback uit het sms-verkeer betitelt hij tot "een kleine businesscase"" kan dan ook slechts worden uitgelegd als een zeer positief signaal naar alle internetpartijen. Dus zo klein is het effect niet.

Pim Hutjens

Om te beginnen is het een erg omslachtig proces geworden, het reserveren van een bioscoopkaartje. Dat is raar, want je verwacht dat ook bioscopen blij zijn dat mensen reserveren. Ok, 60% die niet op komt dagen is wel erg veel. Maar daarom worden niet afgehaalde kaarten ook al een vanaf een half uur voor de voorstelling in de verkoop gedaan. Ik heb getracht toch kaarten te reserveren. Helaas werkte het systeem niet (ik kreeg geen reserveringsnummer toegestuurd) en dus ben ik niet naar de bios gegaan. Ik denk dan ook dat deze stap niet bevordelijk is voor het bioscoopbezoek.

radja

Wie kwam er toch met het onzalige idee dat niks gratis mag zijn? Zeker weinig vrienden, en een hele slechte jeugd gehad, want da's best asociaal.

Sander

Het SMS-reserveringssysteem is inderdaad niet heel gebruiksvriendelijk. Het direct kopen van kaartjes, dat ook sinds enkele maanden mogelijk is, is wat mij betreft pas een echte verbetering. Niet meer in de rij voor de kassa, heerlijk. Even met je printje langs de scanner en hop naar binnen. Helaas is het aantal bioscopen waarbij je direct een kaartje kan kopen nog beperkt, maar voor mij als Amsterdammer is de keus groot genoeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond