Deel dit artikel
-

Benzine betalen per telefoon

Een volle tank benzine afrekenen met de telefoon, dat is waar Nedap naar streeft. Komende maand introduceert het bedrijf een dergelijk systeem . Met hun Mobile Pay moeten klanten simpel kunnen afrekenen. Volgens het bedrijf werkt het systeem op elke type telefoon.

Met Mobile Pay kunnen klanten hun mobiele telefoonnummer via internet of bij de aangesloten tankstations eenmalig laten registreren, waarmee een machtiging tot afschrijving wordt gegeven. Voordat een klant gaat tanken, belt deze het nummer dat op de pomp staat en toetst pincode en het pompnummer in. Mobile Pay geeft vervolgens de pomp vrij, waarna de klant kan tanken. Na het tanken kan de klant direct wegrijden. De bevestiging ontvangt hij via een SMS bericht.

Volgens Nedap hebben oliemaatschappijen, banken en telecom providers al interesse getoond, maar het bedrijf noemt nog geen namen van bedrijven die met het systeem gaan werken. Nedap wil het systeem ook inzetten voor ondermeer winkels en parkeersystemen. Het Nederlandse bedrijf Wapforce implementeert de WAP toepassingen voor Mobile Pay.

Deel dit bericht

4 Reacties

Leo

Hmmmm, Altijd gedacht dat mobiel telefoneren gevaarlijk was bij benzinepompen…

Victor Paashuis (Nedap)

Als reactie op het vorige commentaar: GSM gebruik op tankstations is niet gevaarlijker dan bijvoorbeeld het starten van een auto bij de pomp. Bovendien kan Nedap Mobile Pay vanuit de auto gebruikt worden, omdat tijdens het tanken geen verbinding meer nodig is. De pomp wordt na de authenticatie van de gebruiker en het verbreken van de verbinding pas vrijgegeven. Victor PaashuisNedap Mobile Pay

Erigro

Een prima initiatief om de gsm te gebruiken voor het identificeren en betalen. Heel Nederland heeft een gsm op zak en iedereen kan 10 cijfers intoetsen. Makkelijker (en leuker) kunnen we het niet maken. Als ook B2C sites deze service aan kunnen gaan bieden, zijn we helemaal los. Weg met SSL, SET en de rest, betalen doe je met je gsm (en graag zonder WaP). Het idee is weliswaar geen ei van Columbus, maar we hebben gewoon een initiatiefnemer nodig die op deze markt durft door te zetten. De initiatieven die KPN samen met de Postbank zou kunnen nemen, blijven blijkbaar uit. We hebben echt snel iets nodig, want betalen op het Internet begint langzamerhand een trauma voor de consument te worden.

Frank

Op zich een leuk idee om op deze manier (goedkoper?) te tanken en te betalen. Je moet even niet aan de praktische problemen denken die er kunnen ontstaan zoals een verkeerd pompnummer intoetsen, extra (wap)vertraging voor de pomp,enz.. Hoe vaak zie je ook niet de oranje pionnen voor de EasyPay pomp bij de Shell staan?Ook het gebruik van de mobiele telefoon voor parkeren en betalen (ook wel genoemd belparkeren) is allang niet nieuw meer, de eerste proeven zijn hier reeds voor opgestart. Zelf het (voor)registreren is al mogelijk op http://www.belparkeren.nl overigens is deze site nog in ontwikkeling. Misschien kan hieraan ook de optie tanken toegevoegd worden?. In ieder geval goede initiatieven die het voor de automobilist het een stuk aangenamer kunnen maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond