Deel dit artikel
-

Bestedingen webvertising zakken 6,5 procent

De bestedingen aan online reclame zijn in het derde kwartaal met 6,5 procent gedaald. Dat is geen reden voor paniek, vindt IAB-baas Rich LeFurgy: de vermindering was voorzien. Tot nu toe werd er wereldwijd voor 6,1 miljard dollar besteed aan advertenties. LeFurgy verwacht over heel 2000 uit te komen op een bedrag tussen de acht en de tien miljard dollar.

De cijfers komen van het Internet Advertising Bureau ( IAB ) en PricewaterhouseCoopers. Het is voor het eerst dat een kwartaalresultaat lager uitkomt dan dat van het voorgaande kwartaal. In het derde kwartaal werd er voor 1,9 miljard geadverteerd.
De neergang is te verklaren door het kapseizen van vele dotcoms in het voorbije half jaar. Door de verminderde advertentie-uitgaven komen als eerste de contentsites in problemen, zo verwachtten de onderzoekers. Deze sites zijn veelal geheel afhankelijk van advertentie-inkomsten. Ook Yahoo, dat in grote mate leeft van advertenties, voelt al enige tijd de hete adem van analisten in zijn nek; het aandeel is ver weggezakt. Het bedrijf wordt afgerekend op haar eenzijdige businessmodel .

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!