Deel dit artikel
-

Bijenkorf lanceert site met grote plannen

De Bijenkorf stelt het 'conceptdenken' centraal op haar nieuwe consumentensite. Directeur Jan Berger wil niet zomaar producten online zetten, maar de internetter in de sfeer brengen die ook in de fysieke winkel vindbaar is. Voor hem is de site 'een achtste filiaal.'

Tot nu toe pompte de Bijenkorf vier miljoen gulden in de site die morgen live gaat. In zes maanden heeft het bedrijf met haar partners Cap Gemini Ernst & Young en Bit-IC de site opgebouwd. Verdere investeringen hangen af van de wens van de klant, zegt Berger. De site start low profile, om reacties van de klant uit te lokken. Daarmee gaat de Bijenkorf aan de slag om de site uit te breiden.

In eerste instantie brengt de site vijfhonderd artikelen online. Een les die hij van Amerikaanse online warenhuizen heeft geleerd. "Daar zetten ze soms duizenden producten online, zonder erbij na te denken of die producten handelbaar zijn. Die fout willen wij niet maken." De producten die op de site komen, staan er ook niet zomaar, zegt directeur Berger. "Met een los product kan de consument niks. Als hij één lamp ziet, wil hij gelijk tweehonderd lampen om mee te vergelijken. Wij plaatsen alles binnen een concept. Het is goed mogelijk dat we per categorie bijvoorbeeld drie 'sferen' online zetten."

De toekomstplannen zijn in ieder geval veelomvattend. Nu wordt gestart met cadeau-artikelen, in november moet daar de huwelijksservice bij komen: online cadeaulijstjes die beschikbaar zijn in de filialen. Eerst voor drie, later voor alle vestigingen. Berger verwacht veel van de één-op-één strategie. Vanaf april moet de klant persoonlijke aanbiedingen krijgen op basis van zijn koopgedrag van de afgelopen twee jaar. Die dienst wordt ondersteund met SMS-berichten. Verder wordt er in Utrecht getest met winkelzuilen; internetpalen waar de klant de online aanbiedingen direct kan vertalen naar de fysieke winkel.

De fulfillment wordt gedaan door de Bijenkorf zelf, vanuit het distributiecentrum in Woerden. Volgens Berger is dat goed te doen, aangezien het centrum al bekend is met het verschepen van kleine aantallen. "Een kristallen vaas gaat vaak ook per één of twee stuks naar een filiaal." De bezorging komt in handen van SelectVracht. Bezorging aan huis kost de consument 12,50 gulden, ongeacht de bestelling.

Hoeveel de site moet gaan opleveren, wil Berger niet bekend maken. Wel wil de directie dat de site binnen een jaar break-even draait. Daarvoor zal de site moeten concurreren met online warenhuizen zoals Hot Orange. Van V&D worden over zeven maanden de eerste online stappen verwacht. "Het grote verschil met pure players is dat wij al een sterk merk hebben, een winkel met een gezicht dat iedereen kent", zegt Berger.

Deel dit bericht

21 Reacties

Carl Mangold

Hoe bijzonder veel meer nut zou dit bericht hebben als het pas morgen zou zijn geplaatst, met de tekst 'de Bijenkorf heeft vandaag haar nieuwe site geopend'.Internet is een instant medium: ik wil NU klikken, kijken en kopen. Niet morgen.

Edward

Het is goed dat de echte retailbedrijven nu doorbreken en al het gepeupel met gadgetsites achter zich laten. Het wordt tijd dat er meer dan cd's, boeken en palm Vx's in een nederlandse winkel kunnen worden gekocht… 

Luc Volders

Enige maanden geleden heb ik de bijenkorf de software om huwelijkslijsten online te gaan invullen en te bestellen gratis aangeboden. Natuurlijk met een bescheiden percentage van de verkoop. Een site die 4 miljoen kost kan dat natuurlijk ook. Ik snap echter niet waarom alles toch zo onnoemelijk veel geld moet kosten. De huwelijksservice zou in november online gaan. Ik ben benieuwd waar dat goede geld allemaal aan besteedt is.Op het eerste gezicht zie ik het er nog niet van af. Luc Volders, Bruidspagina.nl

Barry Recht

Beste Luc, het is wel erg kort door de bocht om een bedrag dat je ergens leest af te zetten tegen wat je ziet als eindgebruiker. Elke IT'er weet dat er meer nodig is dan wat fraai vormgegeven paginaatjes om een serieuze business online te laten opereren. Dit is dan ook een verschil met de kortzichtigheid van dotcom-geldwolven die eerst iets online brengen en dan nog eens gaan nadenken over de bedrijfsprocessen.Als gebruiker hebben wij natuurlijk geen inzicht in de processen die de Bijenkorf heeft aangepakt. Aan de hand van de tekst uit de pers denk ik wel te kunnen afleiden dat ze de hele organisatie grondig hebben aangepakt om voorbereid te zijn op hun online-avontuur. Het is nogal naief om te denken dat zoiets vergelijkbaar is met het kopen van een stukje software waarvoor licensiekosten betaald moeten worden. Mijn complimenten aan de Bijenkorf voor het feit dat E-Commerce eindelijk serieus wordt opgepakt.

alewijn

Wat ik mij nu afvraag wat de Bijenkorf precies hiermee wil: is het gewoon een experiment omdat ze niet achter willen blijven bij 'anderen'. En wat voor onderzoek ligt hier ten grondslag aan. Is er gekeken bij consumenten waarom die wel hun geld willen uitgeven bij de Bijenkorf, maar niet bij concurrenrende sites? Wie kan mij hier meer over vertellen?

Yolande van Wijk

Alle lof voor het feit dat de Bijenkorf internet serieus lijkt te nemen. Heel jammer dat het meteen al mis gaat bij de basisprincipes: een goede en duidelijke navigatie.De etalages zijn onduidelijk en slecht leesbaar, het navigeren gaat zeer onlogisch (waar moet ik klikken, hoe kom ik terug, waar staat de rest). Kortom de basisprincipes van sitebouw zijn vergeten. Ik hoop dat hetzelfde niet geldt voor de back office, de organisatie en de rest! Het bedrag van 4 miljoen doet mij huiveren.Ik wens de Bijenkorf heel veel succes en geef ze de tip de site eens te testen op gebruiksvriendelijkheid. Yolande van WijkMedia Dell'Artewww.mda.nl

Caroline Arkesteijn, Zealandia Art

Wat mij als opstartend e-tail ondernemer opvalt zijn, naast de enorme investering van 4 miljoen in het opzetten van de site en achterliggende logistiek, de forse (bestel)kosten die extra in rekening worden gebracht: fl.12,50, ongeacht de waarde van het bestelde product en woonplaats consument. Gezien recent onderzoek dat uitwijst dat e-consumenten de winkelwagen nogal eens voortijdig lozen vanwege allerlei extra kosten bovenop de prijs van het product, zou dat wel eens een rem kunnen zetten op de omzet die via deze 8e Bijenkorf moet worden gegenereerd.

Luc Volders

Beste Barry, Je hebt me bekeerd, die 4 miljoen is goed besteed en de bijenkorf klanten worden goed bediend. Maar wat is er nu in godsnaam anders voor het bedrijfsproces aan het bestellen van artikelen (wat al een hele tijd mogelijk was) t.o.v. het bestellen van cadeaus op een huwelijkslijst. (alleen de software is ietwat ingewikkeld, maar die konden ze van ons gratis* krijgen)Is er een geschenkenhuis dat van onze service gebruik wil maken. Mail het ons! Wij garanderen een site die prima werkt. * een klein percentage van de verkoop

Ernst Blok - Amsterdam

De bijenkort site is de mooiste site die de laatste maanden is opgeleverd !Wat een verademing. Wat een adembenemende schoonheid. De website is absoluut salonfähig. En mag dienen als voorbeeldig voorbeeld van hoe het ook kan. Hulde aan de webdesigners. Ik vraag me af waarom er in de pagina grote advertentie in de kranten cap gemini zo prominent werd vermeld met hun logo. Het is bij elkaar een knap staaltje werk maar wat heeft cap eigenlijk moeten doen voor die 4 miljoen? Ik neem aan dat zij van de bijenkorf een postorder bedrijf hebben gemaakt en dat de meeste uren zijn gemaakt om de koppeling tussen de bestelling op de website ook inderdaad snel op de vrachtauto te krijgen. Ik vraag me af in hoeverre de site snel om te toveren is tot een sinterklaas of kerst site. Wat ik ben bang dat de site redelijk statisch is , behalve dan dat de artikelen wel snel te vervangen zullen zijn. Wie weet krijgen we ook weer met moederdag een http://www.voormoeder.nl site want die is nu alweer door de bijenkorf uit de lucht gehaald. Toch enige suggesties:- Waarom toch alles in flash gebouwd, mooi maar duur en moeilijk te muteren- Waarom is er geen interactie met de bezoeker .Ik kan me niet abonneren op eene-zine of mee doen met spelletjes. Een bezoeker is nog niet direct een koper- Waarom kan je geen vaste klanten kaart on-line aanvragen (je moet printen en faxen)- Waarom kan ik mijn bruidslijst niet on-line zetten voor mijn familie- Waarom mag ik maar ik kiezen uit zo weinig cd's en boeken, ik word daar een beetje driftig van ! Exploitatie:In het persbericht las ik dat de kosten van fl 4 mln binnen een jaar moeten zijn terug verdiend. Ik heb eens gerekend. Met een gemiddelde marge van 10% moet er in 1 jaar 100/10 x fl 4 mln = fl 40 mln omzet gemaakt worden. Dit komt neer op fl 100.000 per dag (365 dagen per week !) met een gemiddelde ordergrootte van fl 100,– kom ik dan op 1000 bestellingen per dag, of wel 41 per uur. Als 10% van de bezoekers koopt moet de site 10.000 bezoekers per dag trekken!Ik weet niet of dat haalbaar is , wellicht kan Hot orange aangeven of dit reeel is of dat we over een jaar toch moeten constateren dat de doelstellingen abitieus waren.De laatste is een beetje flauw maar probeer toch de domeinnaam http://www.bijenkorf.com terug te vorderen. Deze is nu in gebruik voor adultentertainment, voer voor advocaten zou ik denken. Ernst BlokWebmarketeerJK&K Communications Amsterdam

Bob Crébas

Het is meer dan normaal, en het werd tijd, dat de Bijenkorf actief wordt op internet. Het Goed, een keten met dertien kringloopwinkels door heel Nederland, trekt dagelijks in totaal ongeveer 6000 bezoekers. De site van Het Goed voor gratis advertenties met vraag en aanbod: marktplaats.nl trektdagelijks 22.000 bezoekers. Volgens mij staan we echt nog maar aan het begin van actie door de detaillist en reactie van de consument, via internet. Groet, Bob Crébas

P. Desmet

Beste webmarketeer, Je vergist je in de marge van 10%. Die is ietsie hoger. Het is gezond om af en toe aan sales te doen, dat houd de Marketeer scherp. 

Ellen Vriens

Daarnaast spreekt men volgens mij over kostendekkend binnen 1 jaar. Ik denk dat dit los staat van investeringen van 4 miljoen.

Caroline Arkesteijn, Zealandia Art

Beste Webmarketeer & andere experts, naast een hogere marge blijkt de zg. coversie (perc. van Web-bezoekers die daadwerkelijk wat kopen) niet op 10 procent maar op dit moment ergens tussen de 1.75 en 5 procent te liggen, afh. van diverse "bindings" factoren rond de Website. Al met al blijft het behalen van het break even point m.i. een aardige uitdaging voor de Bijenkorf. Ik hoop overigens van harte dat ze het voor elkaar krijgen: hoe meer positieve resultaten binnen de e-business hoe beter voor alle online ondernemers !!

alewijn

Hier nog een keer: Als ik naar de Bijenkorf online ga crasht Communicator. En dat komt door hun site. Geen goede zaak dus. Ligt dat aan Netscape en werkt Microsoft wel of gebeurt dat daar ook? Geen beste beurt in ieder geval!Iets anders: wat is in jullie ogen op dit moment de beste e-tailer/online shop van Nederland en waarom?

Barry Drek

Tja, het ligt aan netscape als jij iets als een beschermingsfout krijgt. Iemand die HTML e.d. gebruikt kan officieel nooit een browser laten crashen, op zijn hoogst scripting errors veroorzaken.Mail svp even naar internet.info@bijenkorf.nl welk platform, en welke browserversie je precies hebt (ook qua flash-plugin e.d.), dan wordt dat vast wel nagekeken. Het is een feit dat netscape 4 nooit gereleased had mogen worden, omdat het gigantisch veel bugs heeft in de DHTML omgeving. Het product is overduidelijk gereleased om Microsoft bij te benen voordat het goed getest is. Ook heeft netscape sinds navigator 4.05 geen nieuwe versie gemaakt (in communicator 4.7 zit ook navigator 4.05).Nu maar hopen dat netscape 6 niets wordt tenzij ze die wel stabiel maken voordat ze een non-beta release doen.

arjan van woensel

Wat mooi om te zien hoe de reacties steeds specifieker over de functionaliteit zelf gaan. Misschien had t een idee geweest voor de site: waardevolle feedback van gebruikers zien te krijgen, ipv dat een bericht op emerce dat pas mogelijk maakt.

Anders Floor

Tsja. Allemaal leuk en aardig van De Bijenkorf, maar welke heldere geest heeft besloten dat er alleen betaald kan worden per creditcard, of na schriftelijke aanschaf van een klantenkaart a 25,-? Bij zo'n miljoenenproject verwacht je toch een groter arsenaal aan betalingsmethoden (rembours, machtiging, doorlopende machtiging, acceptgiro, Rabobank Direct Betalen etc). Als ik online wil kopen, is het laatste dat ik wil, wel het schriftelijk aan moeten vragen van een klantenkaart. Consumenten worden uberhaupt al moe van alle klantenkaarten, lidmaatschappen etc etc. Met de concurrentie slechts 2 klikken verderop is dit een onbegrijpelijke zet van De Bijenkorf.

W. van Kasteren

Bijenkorf online. Het lijkt wel een prestatieslag. Bijenkorf begint met 500 artikelen, Kijkshop zit al op meer dan 1000 artikelen. En de consument….die verdwaalt in het niets. Lijkt mij toch verstandig om veel meer gefocussed artikelen aan te bieden. Vergemakkelijkt het beslissingsproces, vreet minder voorraadruimte en blijft het zonder veel kosten een beheersbaar geheel. Tip voor een versnelde r.o.iVul nu maar lekker marktplaatsen met een selectief aantal artikelen die de consument daar graag koopt, dan kun je met veel minder mediapower als snel een gezond volume halen. Terug naar de basis,Het is toch knap dat de consultants 4 miljoen mogen schrijven bij een kostenbewuste retailer voor uiteindelijk een pc-tje, 3 cd rommetjes met een leuk shopprogamma en een paar backoffice koppelingen. Het lijkt wel of de realiteit verdwijnt zodra er e-commerce wordt opgezet binnen zo'n club. Kortom;Het zou toch fijn zijn als Vendex eens met een serieuze internetstrategie zou komen. Nu mogen alle Vendexdochters een beetje aanrommelen op internet met te veel geld van de aandeelhouders, die worden op hun beurt weer beloond met een nog lagere beurskoers. Daar moet maar eens wat verandering in gebracht worden!! 

Marcel

Miljoenen guldens aan investering voor een relatief onduidelijke website met sombere kleuren. Het kan allemaal veel en veel en veel goedkoper (en beter).Maar ja, in deze sector wordt blijkbaar iets niet serieus genomen dat minder dan een miljoen kost. Probeer het maar eens terug te verdienen. Ik vrees het ergste voor De Bijenkorf.

Thomas van Tetrode

Beste Marcel, "Wat een schande! 4 miljoen en dan zulke sombere kleuren"Die 4 miljoen hebben er onder andere voor gezorgd dat ze bij de Bijenkorf zich een goed beeld hebben kunnen vormen van de huidige trend in mode, webdesign etc.

Sjoerd

Wat ik niet snap is dat er voordat het hele project 'live' is gegaan niet een kwalitatief onderzoek is gedaan naar het functioneren van de website. Het wordt steeds belangrijker om uitgedachte concepten en ideeen te laten toetsen op gebruiksvriendelijkheid en resultaten. Gezien de reacties op de functionaliteiten en lay-out etc. kan je er van uitgaan dat er niet of nauwelijks onderzoek is gedaan. Ik vind dit echt doodzonde als je kijkt naar het totaal uitgegeven budget van 4 miljoen gulden. Met alle respect voor de Bijenkorf, maar ik had nooit zoveel geld geinvesteerd als ik van te voren niet had geweten welke resultaten ik zou gaan behalen. Dit is nu weer typisch het geval van een grote consultancy club en/of IT club inhuren om een dergelijk project op te zetten. Op deze manier wordt er teveel gedacht vanuit bedrijfsprocessen en techniek terwijl er juist moet worden gedacht vanuit een bestaande behoefte van de gebruiker. Hoe dan ook ik houd het allemaal in de gaten en ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond