Deel dit artikel
-

BitMagic verbreedt distributie door affiliates

Het online entertainment bedrijf Bitmagic start een content affiliate programma. Na de recente overeenkomst met BOL zullen er deze maand nog twee grote deals volgen, aldus CEO Michiel Frackers. Bitmagic wil voor het eind van 2000 een miljoen players gedistribueerd hebben, nu zijn dat er 79.000.

Distributie is voor Bitmagic de grote bottleneck, naast de kwaliteit van de content. Gebruikers moeten namelijk een speciale player downloaden om elke dag een "programma" van drie minuten te zien. Dat programma lijkt een beetje op televisie: fimpjes die onderbroken worden door commercials. Daarnaast kunnen er ook spelletjes gespeeld worden. Het geheel is gemaakt in Flash, en wordt elke dag automatisch naar de player gepompt. Het downloaden van de player kon tot nu toe maar vanaf 1 plek: de site van Bitmagic. Het partnerprogramma moet daar een einde aan maken.

Het partnerprogramma dat Bitmagic later deze maand officieel zal lanceren bestaat uit meerdere onderdelen, zo vertelt Frackers. Grote spelers kunnen hun klanten vanaf hun site de Bitmagic-player laten downloaden, met een 'skin' in de eigen huisstijl. Tussen de filmpjes door kunnen zij hun eigen commercials laten zien. BOL kan bijvoorbeeld boek- en cd-aanbiedingen doen, waarop de kijker kan doorklikken. BOL waardeert haar reclame-uitingen zo als het ware op met entertainment.

Volgens Frackers komen er deze maand nog twee aankondigingen van dit soort partnerships. Kandidaten moeten gezocht worden in de hoek van ISP's, breedbandaanbieders, contentsites en e-commerce sites.

Daarnaast kunnen andere sites Bitmagic-content op hun webpagina's gaan plaatsen. Dit lijkt op het Amazon-model. Site-eigenaren krijgen commissie op basis van het aantal clickthroughs en buythroughs dat ze genereren naar de sites van Bitmagic en haar adverteerders. Volgens Frackers is het voor het eerst dat een contentprovider zo'n affiliate-programma start.

Tot nu toe zegt Frackers niet veel aan marketing te hebben uitgegeven, en dat Bitmagic het vooral van free publicity, partnerships en word-of-mouse moet hebben. Vandaar dat in de recent gelanceerde versie 2.0 een "send-to-a-friend" optie zit. Die "friend" heeft overigens geen player nodig, want de items kunnen dankzij de "minimagic"-module direct afgespeeld worden.

Volgens Frackers heeft Bitmagic nu 79.000 players gedistribueerd, en dat moeten er aan het eind van dit jaar een miljoen zijn. Sinds de release van versie 2.0 zouden er 20.000 gebruikers bij zijn gekomen. 70% van de gebruikers is Noord-Amerikaan, en 10% Nederlander. In Nederland zijn er dus slechts 7900 mensen die Bitmagic hebben gedownload.

Gebruikers kijken volgens Frackers gemiddeld 240 minuten per maand. Dat is 8 minuten per dag, terwijl de show maar 3 minuten duurt. Dat komt vooral door de games, aldus Frackers. Het clickthrough-percentage ligt op 1,96%, en het buythrough-percentage ligt volgens Frackers twee keer zo hoog als het industriegemiddelde. Veel adverteerders zijn er echter nog niet. Frackers: "Die komen pas als je honderdduizenden gebruikers hebt."

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart Peters

"Word of mouse" bestaat niet; "Word of mouth" wel.

Lucas Schröder

Het opheffen van de bottleneck van distributie door partnership marketing lijkt een zeer sterke zet. Zo kan Bitmagic meereizen op het vertrouwen en de customer base van haar partners. De vraag hierbij:is dit de distributie methode voor in de toekomst, waarbij een partij als Bitmagic waarde kan creëren voor alle betrokken partijen (lees: haar distribuerende partner en de consument)?

Martin Deelen

Heb dat BitMagic ruim een week lang geprobeerd, maar het toen walgend weer verwijderd omdat het ongelofelijk zouteloos en oninteressant is. Maar waarschijnlijk blijf ik na verwijdering gewoon op de abonneelijst staan.

etienne petit

Over het algemeen uitstekende en originele animaties. Complimenten.

marc de ruijter

Ik ben 'hooked on bitmagic': iedere week! een spel, meestal goed voor enkele uurtjes klikfun, gratis thuisbezorgd. De animaties zijn meestal grappig en de advertenties is mee te leven. Better than TV (en ik heb niet eens aandelen in bitmagic), ik gebruik bitmagic al een klein jaar en het pc gebruik is er leuker door geworden. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond