Deel dit artikel
-

BitMagic wijzigt strategie

BitMagic heeft in samenwerking met MarketXS , leverancier van financiële informatie, een financiële versie van haar player uitgebracht. Volgens BitMagic ceo Michiel Frackers gaat het om een 'showcase' die laat zien hoe een klant de player-technologie van BitMagic kan licenseren, om er bijvoorbeeld content van MarketXS mee te verspreiden.

BitMagic is van een entertainment-provider veranderd in een technologiebedrijf. Vorige week maakte de onderneming bekend dat het de dagelijkse uitzendingen terugbrengt tot drie afleveringen per week. Inhoudelijk gaan er ook dingen veranderen. Zo was de grootste redactionele kostenpost de wekelijkse game. Dat gaat veranderen in een maandelijkse game, met een grotere focus op multiplayer-mogelijkheden. Frackers: "Het werd ons duidelijk dat de media-activiteiten te langdurig verliesgevend zouden zijn om er zo mee door te gaan. Daarom kiezen we nu honderd procent voor de technologie."

Frackers zegt dat klanten versies van de BitMagic-player kunnen gebruiken om meer omzet per klant te genereren, niet om meer klanten binnen te halen: "Je kunt de player alleen maar geven aan bestaande klanten, maar door hen de player te geven komen ze vaker op de site, waardoor meer omzet per klant mogelijk is."

BitMagic rekent er zelf op dat tenminste 80 procent van hun omzet gaat komen uit licentie-overeenkomsen. De resterende 20 procent komt volgens Frackers voor het grootste gedeelte uit de player, en dan met name uit advertenties die via de player gepresenteerd worden. Frackers zegt dat het entertainment-aanbod van BitMagic vooral een testfunctie heeft: "Dankzij onze gebruikers kunnen we klanten een voorbeeld geven, ondertussen gaan we zelf door met het testen van amusement-aanbod, om te kijken wat wel en niet werkt."

"Op het ogenblik halen we honderd procent van de omzet uit de Verenigde Staten", zegt Frackers. Hoe hoog de omzet is wil hij niet zeggen, maar hij laat merken tevreden te zijn met de resultaten van het verkoopkantoor in Amerika, waar 5 mensen werkzaam zijn. Er staan plannen voor personeelsuitbreiding op stapel, voor de afdelingen verkoop en technologie-ontwikkeling. De extra kosten die dat met zich meebrengt worden volgens Frackers voldoende gecompenseerd door de stijgende omzet, zodat de burn rate, die volgens hem op het ogenblik zo'n 3 ton per maand bedraagt, niet zal veranderen.

Klopt de winstverwachting van BitMagic nog steeds? Frackers: "Nog dit jaar spelen we quite met de redactionele uitgaves, en uiterlijk in het laatste kwartaal van 2001 gaan we winst maken." Als dat niet lukt, wat dan? Heeft het bedrijf genoeg financiële reserves om het dan nog wat langer uit te zingen? "Ik ga niet uit van een mislukking, tot nu toe is het altijd gelukt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond