Deel dit artikel
-

Blauw New Media: privé-omzet via Internet stijgt met 257 procent

Nederlanders hebben het afgelopen jaar voor 325 miljoen gulden online artikelen besteld. Dit is een stijging van 257% ten op zichte van 1998, toen er voor 91 miljoen online werd gekocht. Dit blijkt uit de 'Online Shopping Monitor 2000-I' van onderzoeksbureau Blauw New Media naar het aantal privé-aankopen via Internet onder Nederlandse consumenten. Grootste uitschieter is de online muziekindustrie, die haar omzet met 500% zag stijgen.

Gekeken naar omzet hebben de reis- en computer hardware branche een goed jaar achter de rug. Reizen waren goed voor 81 miljoen gulden en computer hardware voor 80 miljoen gulden. Dat laatste cijfer is 49 procent van de totale markt. De omzet op entertainmentgebied, zoals muziek, DVD, video en home-entertainment, is verzevenvoudigd in vergelijking met 1998 en bedraagt 34 miljoen gulden. Het sterkst gestegen zijn de online muziek inkopen. De online muziekindustrie zag de omzet stijgen met 500%. Dit is twee procent van de totale Nederlandse muziekomzet. In volume (het aantal bestellingen) is het boekensegment het grootste, met 550.000 bestelllingen. De stijging binnen de muziekbranche mag opmerkelijk genoemd worden, gezien de toenemende populariteit van diensten als Napster en MP3.com.

Volgens het onderzoek is de stijging te danken aan de enorme toename van het aantal Internetgebruikers en het percentage mensen dat wel eens via Internet een bestelling doet. Het onderzoeksbureau verwacht ook de komende jaren een sterke stijging van de markt, ondermeer door de aanhoudende groei Internetgebruikers en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Interactieve TV en M-commerce. Voor het jaar 2000 verwacht Blauw dat het aantal online aankopen met 150% gestegen zal zijn naar ca. 825 miljoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond