Deel dit artikel
-

‘Bouw een betaalstandaard voor M-commerce’

Banken en telecombedrijven hebben plannen uitgewerkt om een betaalstandaard te bouwen voor mobiele e-commerce (M-commerce). Volgens de deelnemers van een ronde tafelgesprek bij het Electronic-highway Platform Nederland ( EPN ), zal M-commerce over twee jaar zeker een succes zijn, maar de verschillende doelgroepen zijn alleen geholpen met een duidelijke betaalstructuur.

Welke bedrijven precies de plannen zullen invullen, is nog niet bekend, zegt Bart Jan Flos van het EPN. 'Daar hebben we over gesproken, maar keuzes zijn nog niet gemaakt.' Aan het gesprek deden ABN-AMRO , de Rabobank en de Nederlandse Vereniging van Banken mee. KPN , Ericsson en Siemens vertegenwoordigden de telecombranche. Ook kregen Bruna , Wehkamp en de Telegraaf een uitnodiging voor het gesprek. De winkel van Bruna is inmiddels bereikbaar via de mobiele telefoon, net als de speurders van De Telegraaf.

De deelnemers kwamen tot de conclusie dat M-Commerce behoefte heeft aan minimaal één bank en één telecombedrijf, die samen de durf en het ondernemerschap tonen om gemakkelijk mobiel betalen mogelijk te maken, ook in de vorm van micropayments. Volgens hen zal de beurs deze bedrijven daarvoor zeker belonen.

M-commerce zal over twee jaar een succes zijn, denken de partijen, maar dat proces kan flink versneld worden als er bedrijven zijn die hierin het voortouw nemen. Zij kunnen de markt openbreken, en grote spelers worden. Door het early adaptor-effect ligt voor hen een rol klaar zoals Amazon dat op het web speelt, denken de deelnemers.

Het EPN houdt rekening met een snelle doorbraak van m-commerce bij de jeugd. Deze groep was ook verantwoordelijk voor de doorbraak van SMS en GSM. Momenteel zijn er drie Nederlandse winkels via een Wap-telefoon bereikbaar; Bruna, de Telegraaf en deze week kwam daar de IT-winkel van Newtac.com bij.

In het EPN zijn partijen vertegenwoordigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de politiek, het maatschappelijk middenveld en de overheid. EPN biedt de mogelijkheid om elkaar precompetitief te ontmoeten om zo de kennis te vergroten en visies verder te ontwikkelen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jeroen van velzen

M-payments : L'histoire se repete. Bovenstaande ontwikkelingen doen een beetje denken aan de Chipper/Chipknip historie, een kleine vier jaar geleden. Als diezelfde marktpartijen zich wederom bezig gaan houden met betaalstandaarden zal het ook hier op marktacceptatie falen. M-commerce is immers een internetontwikkeling, geen lokaal evenementje. Als we richting een europese markt gaan en ieder land op zich gaat weer een standaard bouwen, ben je weer net zo ver van huis. Laat dergelijke grappen dan ook over aan mondiale spelers die hier ervaring mee hebben. Focus op je eigen klant en laat de standaard over aan hen die 'the gorilla game' eerder hebben gespeeld. Financiele instellingen zullen de waarde die zij thans als transactiefabriek aan de klant bieden, moeten diversificeren om diezelfde klant te behouden. Probeer dat eerst maar eens te bereiken. Persoonlijk ben ik van mening dat partijen als Visa & Mastercard betere 'kaarten' in handen hebben om een dergelijke standaard te creeren. Volgens mij is er al zoiets als m-set. Voor dat laatste zie { http://www.wapforum.com/new/08022000_visa.htm ; http://www.wapforum.com/new/08022000_visa.htm } voor meer info.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond