Deel dit artikel
-

Britse versie Idols voegt downloaden toe

Het BBC-programma Fame Academy, de Britse versie van Idols, biedt nu ook de mogelijkheid om liedjes van de deelnemers direct na de uitzending als download te kopen. Ze kosten ongeveer anderhalve euro per stuk. Volgens producent Endemol is het de eerste maal dat een dergelijke koppeling tussen televisie en downloaden wordt gemaakt.

Fame Academy is momenteel bezig aan zijn tweede editie, de eerste editie eindigde in een finale waarin 8,2 miljoen kijkers voormalig straatmuzikant David Sneddon zagen winnen. Afgelopen zaterdag was de tweede uitzending van het nieuwe seizoen en werd bekend dat de liedjes ook direct na de uitzending te koop zijn op internet. Dit kan via de sites van Dotmusic, Freeserve, HMV, MSN en MTV.

Evenals bij Idols had Fame Academy tot op heden als inkomstenbronnen onder meer sms-stemmen, verkoop van de CD van de winnaar en merchandising. Daaraan is nu ook een mogelijk lucratieve tak toegevoegd, de liedjes kosten 99 pence (ongeveer anderhalve euro) per stuk. Voor het downloaden zijn de BBC , Endemol en platenmaatschappij Polydor een samenwerking gestart met OD2 , het softwarebedrijf van Peter Gabriel, dat zich richt op muziek downloaden.

De concurrentie volgt de verrichtingen van de BBC met argusogen, de omroep zou zich met een programma als Fame Academy teveel bewegen op 'commercieel terrein'. Er brak eerder dit jaar al een rel uit toen bekend werd dat de BBC Fame Academy op hetzelfde moment wilde programmeren als het vergelijkbare programma Pop Idol van de commerciële concurrent iTV1. Ook nu sijpelt het ongenoegen over het downloaden al door in een artikel in The Guardian.

Tegenover dezelfde krant zegt Peter Cowley, directeur Interactieve Media bij Endemol UK: "Het is voor het eerst dat deze technologie ingezet wordt voor een televisieprogramma. Fame Academy is een multimedia evenement en we proberen telkens te zoeken naar manieren voor fans om er meer gebruik van te kunnen maken. Deze downloads maken het voor hen mogelijk om direct na de show op een legale manier de favoriete tracks te krijgen."

Deel dit bericht

2 Reacties

En nu goed

De Britse versie (die er overigens eerder was dan de Nederlandse) van Idols is Pop Idol (van Freemantle), in Engeland wordt het vanaf deze week weer uitgezonden door ITV.  http://www.itv.com/popidol/  De Nederlandse versie van Fame Academy is Star Academy, wel van Endemol. ——- De bedoeling was om aan te geven wat voor soort programma Fame Academy is, vandaar de vergelijking met Idols.De betiteling "Britse versie" had beter "Britse variant" kunnen zijn, dat had verwarring over de verschillende producenten kunnen voorkomen. Redactie EmerceJasper Houtman

Hans

Dat wordt een mislukking. Denk nou toch eens na! Idols en varianten danken hun succes aan teenagers. Die hebben wel bijna allemaal een mobieltje, dus via SMS kun je ze wel geld uit de zak kloppen. Voor kopen op internet heb je meestal een creditcard nodig en die hebben ze niet. Maar ze hebben wel KaZaA op de pc. Nog dezelfde avond kunen de songs via KaZaA gedownload worden. Dat heeft de praktijk al uitgewezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond