Deel dit artikel
-

Chinese IT-markt begint volume te krijgen

Het was een beetje déjà vu, de Asia Technology Roundtable Exhibition (ATRE) die in de eerste week van juni in Shanghai bij elkaar kwam. Dotcommers, venture capitalists en IT bedrijven namen de maat van de technologie-markt in Azië en vooral China.

“Japan is nog steeds goed voor de helft van de gecombineerde BNP’s in Azië,” waarschuwde organisator Alex Vieux van Dasar regelmatig. Het mocht niet baten, al waren de verzamelde ondernemers wel heel wat voorzichtiger dan eind jaren negentig. Veel van de nieuwe toepassingen bleken ook bruikbaarder te zijn dan tijdens de dotcom hype.

Met tachtig miljoen internetaansluitingen en 290 miljoen mobiele telefoons begint de markt aardig vorm te krijgen, “al is een Chinese klik nog steeds minder waard dan een Europese klik,” zei een van de vele realisten. Opvallend was het grote aantal solide Chinese bedrijven dat zich inmiddels een bestaan heeft opgebouwd in de ICT en de verwachtingen over hoe de Chinese markt zich gaat ontwikkelen.

Veel meer dan in de VS zal in China de mobiele telefoon een cruciale rol gaan vervullen. “Amerikanen hebben vaak thuis en op kantoor een PC staan,” zegt Frank Zheng van ‘Mobile Communication Research’. “Tussendoor rijden ze in een auto en kunnen ze moeilijk met hun mobiel bellen. In China’s grote steden hebben de meeste kantoren geen computer omdat die nog relatief duur zijn en de mensen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Voor hen is de mobiele telefoon wel heel belangrijk. Nu gebruiken ze vooral het relatief primitieve sms’en, maar ik verwacht daar veel meer producten met toegevoegde waarde voor deze markt, zeker in het spelletjes-segment.”

Dat is ook de markt waar China een hoofdrol hoopt te vervullen in de concurrentie met India, waar Europa en de Verenigde Staten traditioneel veel programmeerwerk uitbesteden. Wang Wenjing, de bestuursvoorzitter van UFsort – China’s grootste ERP-ontwikkelaar – verwacht dat China ook in dat mobiele en spelletjes-segment het sterkste gaat worden. “Ook in de dienstverlening voor deze spelletjes gaan we groot worden,” zegt Wang. UFsort heeft vierduizend werknemers en een klantenbestand van 300.000, volgens de bestuursvoorzitter. Wang: “Wij hebben vergeleken met de Amerikanen veel minder een band met de pc en een toetsenbord, we hebben een andere historische ontwikkeling meegemaakt, waarbij de mobiele telefoon veel belangrijker is.”

De beursgang en snelle groeiplannen creëerden het gevoel dat een tweede internet hype aan het ontstaan was. De realisten onder de ondernemers kunnen dat wellicht binnen realistische proporties houden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond