Deel dit artikel
-

Chinezen nog niet erg vertrouwd met e-commerce

Chinese internetters zijn nog niet erg vertrouwd met het online kopen van goederen en diensten. Dat schrijven onderzoekers van de Chinese Academie van Sociale Wetenschappen. Ongeveer één op de tien internetters in China koopt regelmatig op het wereldwijde web.

Met meer dan honderd miljoen gebruikers heeft China na de Verenigde Staten het grootste aantal internetters ter wereld. Verschillende Amerikaanse bedrijven hebben de oversteek naar China gemaakt. De grootste Amerikaanse speler in China is Yahoo, dat afgelopen zomer voor een bedrag van een miljard dollar een belang van veertig procent verwierf in Alibaba.com, onder meer eigenaar van de grootste Chinese veilingsite. “We geloven dat China één van de meest strategische markten is voor elk internetbedrijf”, verklaarde Yerry Yang, mede-oprichter van Yahoo, de aankoop.

Ook veilingsite eBay, online retailer Amazon.com, jobsite Monster.com en reisbemiddelaar InterActiveCorp hebben zwaar geïnvesteerd in Chinese internetbedrijven. Google heeft een klein belang in Baidu.com, vaak omschreven als het ’Chinese Google’.

Uit het recente onderzoek van de Chinese Academie onder Chinese internetters blijkt dat de gemiddelde gebruiker mannelijk, hoogopgeleid en onder de 25 is. Aan het onderzoek deden 2300 mensen mee. Hoewel het aantal internetters toeneemt, heeft slechts acht procent van de bevolking toegang tot het wereldwijde web.

In het rapport is te lezen dat veel Chinezen nog weinig vertrouwen hebben in online winkelen. “Veel mensen vertrouwen de kwaliteit van de goederen niet,” schrijft onderzoeker Guo Liang. Andere verklaringen voor de relatief geringe populariteit van ‘online kopen’ zijn de gemiddeld nog steeds lage salarissen, het geringe aantal creditcardbezitters en de nog slecht ontwikkelde online betaalsystemen.

Ongeveer 20 procent van de internettende Chinezen heeft ooit een online aankoop gedaan. Voor Nederland geldt dat iets meer dan vijftig procent van de 9,1 miljoen actieve internetters ooit een aankoop via internet heeft gedaan.




Deel dit bericht

2 Reacties

Li

'Maar '1 op de 10 chinezen koopt online… Met meer dan honderd miljoen gebruikers, betekent dit 10 miljoen online kopers. Lijkt me een prima potentiele markt.

Fons Tuinstra

Met het verder uitstekende onderzoek van Guo Liang is iets raars aan de hand, want de conclusies zoals jullie die correct samenvatten, staat haaks op eerder onderzoek van de andere autoriteit, het CNNIC: http://www.chinaherald.net/2005/11/internet-users-too-poor-or-not-willing.html Dat suggereert dat de internetgebruikers niet alleen voor een steeds belangrijker deel vrouw zijn, maar vanwege hun jonge leeftijd en studentenstatus vooral relatief onbemiddeld. Dat maakt het doen van online aankopen een relatief theoretische optie. Guo lijkt zich vooral op onderzoek onder huishoudens te baseren (waarvan de kinderen dan vooral online gaan) en het CNNIC op individuele gebruikers. Beide degelijk onderzoek maar met nogal verschillende conclusies.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond