Coca-Cola stopt met loyaliteitskaart

Coca-Cola stopt met de 'Coke-Card', een loyaliteitskaart die door ongeveer 375 duizend Nederlanders wordt gebruikt. De kortingen die verbonden zijn aan de kaart, onder meer bij McDonald's en Foot Locker, verdwijnen ook grotendeels. In plaats daarvan wil Coca-Cola "interactiever" met de leden communiceren.
In het nieuwe nummer van Emerce Magazine, dat volgende week verschijnt, vertelt Coca-Cola Nederland over de veranderingen. Op de site van de Coke-Card worden de leden inmiddels op de hoogte gesteld. Sinds vorige week is het niet meer mogelijk om online een Coke-Card aan te vragen en bestaande leden krijgen tips over het hergebruik van de kaart.
Drie jaar geleden ging Coca-Cola van start met de kaart, die een centrale rol kreeg binnen de marketing van het bedrijf. Aanmelden voor de kaart kon via internet, eveneens de plek om persoonlijke gegevens te wijzigen. Die opzet voor online aanmelden en beheren van persoonlijke gegevens blijft bestaan, maar de kaart gaat verdwijnen ten faveure van het nieuwe loyaliteitsprogramma Coca-Cola Members.
Joris Aperghis, marketingmanager bij Coca-Cola zegt in het het komende nummer van Emerce: "We willen verrassend blijven, bij de communicatie moeten onze klanten het 'wow-gevoel' krijgen. Dat gebeurde niet meer bij de Coke-Card. De sleur kwam er een beetje in."
Om het enthousiasme weer op te wekken wil Coca-Cola communicatie met de leden "interactiever maken". De leden krijgen een streepje voor bij bij het bedrijf. Zo mogen ze via internet meebeslissen over de commercials die Coca-Cola op de televisie brengt en krijgen ze ook de mogelijkheid om mee te spelen in een van deze commercials.
Aanbiedingen, een belangrijk element bij de Coke-Card, zullen niet helemaal verdwijnen in de nieuwe opzet, aldus Aperghis. Hij noemt als voorbeeld dat leden gratis een code krijgen voor het online versturen van een songcard, waar anderen deze code alleen kunnen vinden op het blikje.
Onlangs liet Coca-Cola internetters een reclamefilmpje maken, een wedstrijd waarvoor VJ-software beschikbaar was gesteld op de sites van TMF en Coca-Cola. Dertigduizend mensen probeerden de software, drieduizend stuurden een commercial in. De winnende commercial, van Raoul de Koning, is inmiddels uitgezonden op diverse Nederlandse televisiezenders.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond