Deel dit artikel
-

“Concurrentie warenhuizen is goed voor vertrouwen consument”

Concurrentie op de markt voor online warenhuizen zorgt ervoor dat het vertrouwen bij het publiek groeit. In die zin kan CEO Roel de Hoop van Hot Orange de komst van de Bijenkorf wel waarderen. Maar zijn online winkel streeft ook naar een aanwezigheid in echte winkelstraten.

Hot Orange heeft vergevorderde plannen om een lifestyle magazine te beginnen, dat de winkel moet ondersteunen. Momenteel vinden er gesprekken plaats met uitgevers voor de totstandkoming van een dergelijk blad. Daarnaast wil het bedrijf binnen drie tot zes maanden een aanwezigheid creëren in winkelcentra. Daarvoor zal het geen eigen winkels openen, maar zal het samenwerken met bestaande winkelketens, in wiens winkels dan een hoek zal worden ingeruimd voor Hot-Orange producten en klantenservice.

De Hoop: "Het is goed voor de consument om nu en dan eens de producten in het echt te zien." De winkels waarin Hot Orange zich zal nestelen, zullen niet per definitie winkels zijn waar eenzelfde assortiment ligt als bij Hot Orange. Net als de Bijenkorf wil De Hoop ook internetzuilen in de winkels plaatsen.

Overigens zal de winkel van De Hoop dit jaar de helft van de omzet halen uit de 'Business to Employee'-diensten (B2E). Zo zijn er nu contracten gesloten met de Rabobank en KPMG over bedrijfswinkels, waar het personeel van de bedrijven terecht kan.

Daarnaast bestaan er bij Hot Orange nog plannen om de winkel met een tv-koopkanaal te integreren, en vanaf 2 november start de winkel in samenwerking met koerier SkyNet een 'same day delivery'-dienst: Alles wat voor 14.00 uur besteld wordt, moet dezelfde avond bezorgd zijn.

Concurrentie tussen warenhuizen is "niet erg", vindt De Hoop. "Als je de enige bent, bestaat het gevaar dat het publiek je niet meer geloofwaardig vindt. Aan de andere kant, als wij er niet geweest waren, had het wellicht nog een half jaar geduurd voordat de Bijenkorf online kwam." Overigens groeit e-commerce in Nederland hard genoeg om meerdere warenhuizen te voeden, denkt De Hoop.

De voorbereidingen bij V&D zijn ook in volle gang. Binnen enkele maanden gaat het bedrijf haar consumentensite presenteren, maar verder wil V&D er nu weinig over zeggen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond