Deel dit artikel
-

Consumenten VS weinig interesse voor interactieve tv

Amerikaanse consumenten hebbben weinig interesse in interactieve televisie, behalve wat de mogelijkheden betreft om "efficiënter" te kijken. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek van Statisticalresearch.com , dat onderzoek deed onder zowel personen met toegang tot interactieve televisie als mensen die dat niet hebben. In Nederland zou er wel veel interesse zijn, al bestaat interactieve televisie als zodanig hier nog niet.

Opmerkelijk aan het onderzoek is dat zowel degenen die al een vorm van interactie televisie hebben als degenen die dat niet hebben, zeggen er maar weinig interesse in te hebben. In totaal zegt 72 procent geen behoefte te hebben aan interactie met de televisie. De meeste belangstelling gaat uit naar features zoals on-screen programmagidsen, personal videorecorders en video-on-demand, met andere woorden mogelijkheden die de kijker beter in staat stellen zelf de kijktijd in te delen.

Monique van Dusseldorp van Van Dusseldorp & Partners, dat al geruime tijd onderzoek doet naar het verschijnsel interactieve televisie, zegt dat het Amerikaanse onderzoek weinig zegt over de situatie in Nederland, omdat de kijkcultuur hier heel anders is. Als voorbeeld geeft ze Teletext. "In Amerika zegt iedereen dat ze tekst niet van een televisiescherm willen lezen, maar kijk ondertussen eens hier naar het succes van teletekst."
Ondanks de culturele verschillen is ze niet verbaasd over de resultaten van het Amerikaanse onderzoek. Ze zegt te geloven dat interactieve televisie vaak overschat wordt. Aan de andere kant krijgt Domino's Pizza inmiddels vijf procent van de bestellingen binnen via interactieve televisie, aldus Van Dusseldorp.

Interactieve televisie bestaat nog niet in Nederland en daarom kan er maar weinig over de perceptie gezegd worden, is ook de opvatting van Lonneke Zwinkels, die voor Casema onderzoek deed naar het fenomeen. Haar onderzoek deed ze onder de groep mensen die geabonneerd zijn op digitale televisie, wat als de voorloper van interactieve televisie beschouwd kan worden. Zwinkels zegt dat uit haar onderzoek is gebleken dat er veel interesse is, reden waarom het volgens haar in de nabije toekomst alsnog gaat komen. "Mensen die al digitale televisie hebben zijn er in geïnteresseerd, ze zijn er benieuwd naar en ze willen het graag." Van diezelfde positieve ontvangst is volgens haar al sprake bij de huidige digitale-televisiemogelijkheden. "Wie het heeft vindt het een toegevoegde waarde hebben."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond