Deel dit artikel
-

Datamonitor: forse groei van online en interactieve TV spellen

De industrie voor online games kan met een gerust hart de toekomst tegemoet zien. Althans, als we de cijfers van het onderzoeksbureau Datamonitor moeten geloven. Uit de resultaten van twee onderzoeken die het bedrijf presenteert blijkt dat de markt voor online games en games voor de interactieve televiesie (iTV) in 2005 zal groeien tot 5,6 miljard dollar.

Datamonitor voorspelt dat de online en iTV spelindustrie in Amerika en Europa dit jaar 174 miljoen dollar waard zal zijn. Deze markt zal tot 2005 met 138 procent per jaar groeien tot de eerdergenoemde 5,6 miljard dollar. In dat jaar zal het aantal gamers 111 miljoen bedragen. Dit tegenover 13 miljoen aan het einde van dit jaar.

Een van de belangrijkste reden voor de groei noemt Datamonitor de opkomst van spelcomputers met online mogelijkheid. Uit de onderzoeken zou blijken dat in 2004 de spelcomputers evenveel gebruikt zullen worden voor online spelen als pc's. Een jaar later zullen de spelcomputers de pc's zelfs vaker gebruikt worden. Een andere bijdrage aan de stijgende lijn leveren de toenemende breedbandtoegang en de vermeerderde diversiteit in beschikbare spellen.

Dat in de toekomst betaald moet worden om online spelletjes te spelen lijkt volgens de beide onderzoeken evident. In 2005 zal negentig procent van het geld verdiend met online gamen uit zogenaamde pay-per-play diensten komen. Bedrijven zullen volgens Datamonitor niet veel meer kunnen verdienen aan online reclame.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond