Deel dit artikel
-

De Telegraaf zet Webads deels buiten de deur

Dagblad De Telegraaf heroverweegt de samenwerking die het heeft met Webads. De krant wil een groot deel van de advertentie-exploitatie op de site van De Telegraaf zelf gaan doen. Daarvoor gaat het een eigen advertentiesysteem kopen en ook mensen aannemen die de advertentieverkoop op zich moeten nemen. Dat bevestigt Frank Volmer, commercieel directeur van De Telegraaf.

De geruchten dat De Telegraaf de advertentie-exploitatie deels zelf voor haar rekening wilde nemen gingen al langer en worden nu dus bevestigd. Volgens Volmer is de heroriëntatie heel normaal, maar moeten er nog gesprekken met Webads plaatsvinden daarover.

“Wij hebben nooit gezegd dat we tot in de lengte van dagen met Webads zouden samenwerken. We hebben altijd aangegeven dat het om een tijdelijke overeenkomst ging waarbinnen Webads de totale advertentie-exploitatie op De Telegraaf-site(s) zou doen.” Behalve op Telegraaf.nl verzorgt Webads ook de exploitatie op DFT.nl, een site met financieel economisch nieuws.

Volgens Volmer betekent de heroriëntatie niet dat De Telegraaf helemaal gaat breken met het internetadvertentiebureau. “Het zou kunnen, maar wij hebben nog wel ideeën over vormen van samenwerking met Webads. Punt is dat ze het daar natuurlijk zelf ook mee eens moeten zijn. Daarover praten we verder met Webads in mei,” zegt Volmer.

Dat De Telegraaf de exploitatie van de site zelf ter hand gaat nemen is volgens hem niet meer dan logisch. Wat voor advertentie-exploitatiesysteem er gekocht worden en hoeveel mensen er aangenomen zullen worden, weet Volmer nog niet. “Daarop zijn we ons nu aan het oriënteren,” besluit hij.

Directeur Tjeerd Kooij van Webads laat in een reactie weten dat de beslissing van De Telegraaf een hele natuurlijke is. “Het ligt natuurlijk voor de hand dat De Telegraaf zelf alle mogelijkheden onderzoekt of ze zelf -deels- de exploitatie ter hand kunnen nemen. Echter niet voor niets wordt een exploitatie uitbesteed aan een partij zoals wij. Een organisatie als De Telegraaf moet daar wel klaar voor zijn. Webads heeft altijd prettig samengewerkt met De Telegraaf en is al vanaf het begin van de samenwerking op de hoogte van het feit dat De Telegraaf een leerproces doormaakt, met uiteindelijk doel de exploitatie zelf ter hand te nemen,” laat Kooij weten in een reactie. 

Volgens Kooij heeft De Telegraaf in een laatste gesprek aangegeven dat Webads gedurende het hele jaar 2005 in ieder geval nog de exclusieve exploitie van De Telegraaf-sites mag verzorgen. Kooij gaat er verder vanuit dat de samenwerking met De Telegraaf voortduurt, maar in gewijzigde vorm. De Telegraaf is een van de grootste klanten van Webads.Zo heeft Webads heeft twee mensen op het Telegraaf-account zitten.

Mocht De Telegraaf alsnog besluiten helemaal met Webads te breken, dan zou dat een gevoelige klap zijn voor het internetadvertentiebureau. Eind vorig jaar werd de advertentie-exploitatie van de sites van Sanoma Men's Magazines (5 titels in totaal) al weggehaald bij Webads en ondergebracht bij Sanoma-onderdeel Ilse. De advertentie-exploitatie van de overige Sanoma-titels (25 in getal) wordt nog wel door Webads gedaan.

De kans dat De Telegraaf helemaal breekt met Webads is volgens Kooij heel klein. “Wij zien de gesprekken met vertrouwen tegemoet en kijken uit naar de voortdurende samenwerking met de Telegraaf,” besluit hij.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marieke

Dat is nogal een klap voor het financiele channel voor Webads als DFT wegvalt. Ik begreep dat IEX ook al de samenwerking heroverweegt. Dat maakt de onderhandelingspositie er voor WebAds niet beter op. Als IEX en DFT beiden zouden stoppen, zouden ze 80% van hun channel kwijtraken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond