Deel dit artikel
-

Dell wil minder afhankelijk worden van pc-verkoop

Computerfabrikant Dell zal in de toekomst meer services voor het Internet leveren. Vice-president Kevin Rollins zegt meer hosting- en storagediensten te willen leveren, en de productie van servers te willen opvoeren. Ook zal het Dellnet -programma (gratis Internettoegang) worden geintroduceerd in Nederland. In Engeland wordt de DellAuction en een 'Partner Division' geopend.

'We willen in de toekomst minder afhankelijk worden van de desktopmachines', zegt Rollins. 'Het plan is om een complete infrastructur voor onze klanten neer te zetten, inclusief storage en hostingdiensten.' Rollins reageert hiermee op de tegenvallende cijfers uit het vierde kwartaal van 1999. In deze tijd kon Dell niet voldoende leveren door voorraadtekorten bij ondermeer Intel. In de loop van het jaar zal het bedrijf een nieuwe divisie aankondigen die onder werknaam DellHost werkt.

EMEA-directeur Paul Bell benadrukt wel dat er een limiet is aan de diensten. 'We hebben geen illusie om een bedrijf als Andersen Consulting te worden. Wel wordt in Engeland gestart met een zogenaamd Internet Partners Division. Bell: 'Dat wordt een speciaal team dat gelinkt wordt aan onze dotcom-klanten. Zij hebben een trainings- en
adviesfunctie.' Bij gebleken succes zullen andere Europese landen, waaronder Nederland ook zo'n divisie krijgen.

Engeland is ook het eerste land dat kennismaakt met de veiling van Dell. Volgens Rollins moet dit een handelsterrein voor particulieren en kleine bedrijven worden, waar verouderde en overbodigde Dell-apparatuur aangeboden kan worden.

Een minder spectaculaire aankondiging is die van Dellware. In Nederland en Engeland moet eind maart een dienst draaien waarbij klanten Dell-artikelen kunnen bestellen. Orders zullen direct worden gekoppeld aan de distributeur. In Nederland zal Ingram de partner zijn.

Deze nieuwe plannen vormen onderdeel van de strategie om nummer 1 in de wereld te worden in de hardwaremarkt. In de VS is het bedrijf de concurrentie inmiddels voorbij, maar wereldwijd neemt Dell nog een tweede plaats in, met een marktaandeel van 10,5 procent in 1999. Wel was het bedrijf hiermee verreweg de grootste groeier. Er werd een omzet behaald van 25,8 miljard dollar.

Zorgenkind voor Dell is Duitsland, geeft Paul Bell toe. 'In de meeste Europese markten behoren we tot de top drie, alleen in Duitsland nemen we de vijfde plaats in. Onze focus voor komend jaar zal dan ook op Duitsland liggen. Het is een groot en belangrijk land.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond