Deel dit artikel
-

Deloitte: Microbetalingsmodel breekt niet door in 2010

De discussie over betaalde online diensten binnen de kranten- en tijdschriftenindustrie zal dit jaar nog lang niet voorbij zijn. Acties en resultaten daarentegen laten nog even op zich wachten.

Dit is een van de voorspellingen van Deloitte in het jaarlijkse rapport waarin het bedrijf haar toekomstvisie geeft op  ontwikkelingen en trends binnen de technologie-, media- en telecombranche.

Dat het microbetalingsmodel niet doorbreekt ligt volgens Deloitte aan een aantal zaken waaronder de afwezigheid van algemeen geaccepteerde, gestandaardiseerde of gemakkelijke betaalmethodes en betaalplatforms.

De grootste uitdaging van een (micro)betaalmodel is er – voorafgaand aan de invoering – voor zorgen dat het aantal abonnees dat men hiermee wint, en printabonnees die men behoudt, van grotere economische waarde zijn dan de afname in online traffic als gevolg van de invoering van het betaalmodel.

Het accountants- en adviesbureau stelt dat er een paar online betalingsinitiatieven succesvol zullen zijn, maar dat deze onder het kopje uitzonderingen geschaard kunnen worden. Letterlijk zeggen de onderzoekers in het epistel: "Op korte termijn blijven bijna alle inkomsten van online publicaties grotendeels bestaan uit advertentie-inkomsten en de transacties die daaruit kunnen voortvloeien."

Pas op langere termijn, een exacte tijdsaanduiding wordt niet gegeven, ontstaat een mix van verdienmodellen van gratis tot betaald, afhankelijk van hoe specifiek de content is. Algemene content voor de massa moet volgens Deloitte worden gefinancierd uit algemene advertenties en alleen specifieke content of user experiences zijn voldoende onderscheidend om betaling voor te vragen.

Een voordeel van betaalde online modellen is, ondanks het feit dat het aantal online lezers vermindert (soms wel tot 90 procent), dat er meer kennis is over de overgebleven lezers vanuit een marketingperspectief. Deze lezers genereren hierdoor kwalitatief hogere online inkomsten en hogere CPM-tarieven.

Andere voorspellingen van het adviesbureau zijn dat het aandeel van online adverteren in de totale mediamix in 2010 sterk zal toenemen en de opkomst van net tablets. Ook gaat het onderzoek in op de introductie van nieuwe video streaming dienstenen mobiele VoIP als mainstreamtoepassing. Als laatste komt de toekomstige groei van chips op het gebied van snelheid en verbruik aan bod en de reductie van CO2-emissies binnen de telecombranche, evenals de toekomst van cloud computing.

Deel dit bericht

1 Reacties

Peter

duh! Lekker vaag, lekker breed. Voegt niet echt iets toe. Jammer, gemiste kans.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond